Nya Toyota Land Cruiser

Toyotas maffigaste modell – Land Cruiser – kommer nu i ny upplaga och ska visas upp på Frankfurtsalongen. Förutom nytt yttre handlar det om finslipade motorer med tolv procent renare gång.

Toyota Land Cruiser, en ikon bland fyrhjulsdrivna bilar, har sålt i fler än fem miljoner exemplar i 176 olika länder sedan den introducerades för mer än ett halvt sekel sedan.

Toyota satsar inte enbart sina pengar på att utveckla hybrider i olika former, utan en stor del av pengarna går till vidareutvecklingen av Land Cruiser för att förse behoven hos alla de runt om i världen som behöver bilar som tål lite tuffare tag. Därmed presenterar de i dag nya generationen av modellen.

Nya Toyota Land Cruiser kan för den oinvigde ses som förvillande lik sin föregångare (inte att förväxlas med Land Cruiser V8), men exteriöra nyheter finns där som exempelvis nya stötfångare, uppdaterad grill och nya strålkastare samt nya skärmar runt om och nya bakljus. Interiört är det också helt nytt med kantigare former än tidigare och där mittkonsolen tronar upp sig majestätiskt. Den gamla tråkiga ratten har bytts ut till en med betydligt modernare former och det ser även ut som att rattvinkeln är mindre lastbilslik nu.

Nya Toyota Land Cruiser kommer att på de flesta marknader att erbjudas som tre- och femdörrars. Förstnämnda är 4,32 meter lång (påhängt reservhjul ej inräknat) medan sistnämnda är 4,76 meter lång. Bilen ska ha mer generöst innerutrymme än tidigare och femdörrarsmodellen kan fås som sjusitsig. Nytt är att andra sätesraden kan fällas 40/20/40 och skjutas fram/tillbaka 13,5 centimeter för lättare tillgänglighet av de två separerade stolarna som utgör tredje raden. Dessa båda stolar kan tippas och höjas oberoende av varandra (elektriskt om man väljer till det) samt fällas ned så att man får ett helt plant lastgolv i bagageutrymmet.

Toyota har också jobbat med Land Cruisers chassi- och karosskonstruktion, bland annat förbättrad hjulupphängning i form av dubbla triangellänkar fram och multilänkar bak, och därmed fått en elva procent mer vridstyv bil än vad föregångaren var, samtidigt som det ska vara bekvämare och tystare att färdas i den. Via tillvalspaket kan man få det nya elektroniskt styrda KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) som justerar krängningshämmarna fram och bak för optimal off road-körning. På de lyxigaste modellversionerna kan man även med hjälp av AVS (Adaptive Variable Suspension) ställa in stötdämpningen i tre olika lägen.

För att underlätta körning i tajt terräng finns något som kallar Multi-terrain Monitor som består av fyra kameror placerade i fronten, baken och längs sidorna. Därmed kan man ha stenkoll på bilen även under de tuffaste körningarna.

Under huven är det precis som tidigare en bensin- och en dieselmotor som gäller, bensinaren med sex cylindrar i V-formation och dieseln med fyra cylindrar placerade i rad. Volym, effekt och vridmoment för de båda maskinerna är nästan exakt som tidigare, det vill säga 4,0 liter, 249 hästkrafter och 385 newtonmeter samt 3,0 liter, 173 hästkrafter och 410 newtonmeter. Bensinarens siffror är de förstnämnda, dieselns de sistnämnda. Det enda som har justerats är maxvridet för bensinmotorn som tidigare låg på 380 newtonmeter.

Toyotas tekniker har skruvat på motorerna och fått dem tolv procent renare än tidigare, sett till koldioxidutsläppen. 256 gram per kilometer är det som gäller för bensinalternativet (som endast finns i femdörrarsutförande) samt 210 till 224 gram per kilometer för dieselalternativet, beroende på karossversion och växellåda.

På tal om växellådor – nya Land Cruiser finns med femstegad automatlåda samt sexväxlad manuell låda, sistnämnda enbart tillgänglig i kombination med diesel.

Förbrukningen för Land Cruiser 3,0 Dual VVT-i V6 (det vill säga bensinaren) ligger på 1,08 liter per mil medan motsvarande siffra för Land Cruiser 3,0 D-4D (dieseln) ligger på mellan 0,80 och 0,85 liter per mil beroende på karossversion och växellåda.

Nya Toyota Land Cruiser ska finnas att köpa när vintern närmar sig våra breddgrader. Då har man tre olika utrustningsnivåer att välja mellan – Legend, Prestige och Executive.

Test och provkörningar