Nya Toyota Prius med mer fakta
På Frankfurtsalongen förra månaden presenterade Toyota nya generationen Prius. De var då återhållsamma med detaljerna, i stället får vi reda på mer här och nu.
Många bilder men få tekniska specifikationer bjöds vi på när nya Toyota Prius gjorde entré i Frankfurt. I stället serveras vi det mest intressanta först nu, häng med:
Drivlinan består precis som tidigare av en 1,8-liters Atkinson-bensinmotor och en elmotor. Bensinmotorn utvecklar 98 hästkrafter och 142 newtonmeter medan elmotorn utvecklar 72 hästkrafter. Med andra ord är det en svagare drivlina (tio hästar färre på elmotorn) än i förra Prius-generationen. Däremot är den, trots ett mer kompakt format med sänkt vikt, betydligt effektivare med 20 procent lägre mekaniska förluster och där bensinmotorn har en rekordhög termisk verkningsgrad på 40 procent. Ingen annan bilbensinmotor i världen är lika effektiv på den punkten, utan i stället kan den matcha flertalet dieselmotorer.
Enligt den japanska körcykeln JC08 drar nya Prius motsvarande 0,25 liter per mil, en förbättring med 0,03 liter.
Några europeiska förbrukningsuppgifter finns ännu inte (presenteras senare i år), men Toyota har som mål att leverera 18 procent lägre koldioxid- och förbrukningssiffror än vad utgående Prius-generationen stoltserar med. Det skulle i så fall innebära 73-74 gram koldioxid per kilometer och 0,32 liter bensin per mil i stället för dagens 89 gram och 0,39 liter per mil.
Toyotas ingenjörer har flyttat Prius batterier för att kunna utnyttja innerutrymmena på ett effektivare vis. 12-voltsbatteriet har flyttats från bagageutrymmet till motorrummet och hybriddrivlinans nickelmetallhydridbatteri har klivit fram och lagt sig under baksätets sittdyna, snett ovanför bränsletanken. Tidigare var det placerat direkt bakom baksätet.
Omplaceringarna har gjort gott för bagageutrymmet eftersom lastutrymmets golv har kunnat sänkas med hela elva centimeter. 502 liter rymmer bagageutrymmet i nya Prius, utgående generation med sina 445 liter står sig slätt i jämförelsen.
Nya Prius går också att få med litiumjonbatterier, men detta alternativ är sannolikt inte aktuellt för Europa då batteritypen på tack vare ytterligare platsbesparing används tillsammans med E-Four-utrustade Prius-bilar, det vill säga nya Prius i fyrhjulsdrivet utförande. En elmotor placerad mellan de bakre hjulupphängningarna står för drivningen av bakhjulen. Varken Europa eller USA får Prius med E-Four-fyrhjulsdrift.
Nya Prius, som baseras på Toyotas nya globala plattform TNGA (Toyota New Global Architecture), är sex centimeter längre, 1,5 centimeter bredare och två centimeter lägre än föregångaren (totalt 4,54 x 1,76 x 1,47 meter). Axelavståndet är detsamma, 2,7 meter, vilket betyder att överhängen fram och bak har utökats – 2,5 centimeter fram och 3,5 centimeter bak. Dessutom är bilens tyngdpunkt sänkt, mycket tack vare att drivlinans position är en centimeter närmare marken än tidigare.
Takhöjden för åkande i framstolarna är bättre än tidigare, plus 8,7 centimeter. I baksätet är takhöjden oförändrad, däremot är avståndet till bakluckan/bakrutan några millimeter längre.
Vad nya Toyota Prius kostar när den kommer till Sverige är i nuläget inte känt, däremot kan vi berätta att Sverige-lanseringen är planerad till februari/mars 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se