Nya Toyota RAV4 Hybrid i film- och bildkavalkad
Nästa månad kommer nya Toyota RAV4 till Sverige och för att skruva upp förväntningarna har Toyota nu bestämt sig för att skicka ut massor av bilder och filmer som visar nya RAV4-generationen inifrån och ut – och från alla möjliga vinklar.
Det är bra länge sedan nya Toyota RAV4 hade världspremiär. Det var på bilsalongen i New York i början av april 2018. På Parissalongen efterföljande höst var det dags för Europapremiären, parallellt med annonserandet att Toyota Camry Hybrid kommer till Europa. Vid Europapremiären fick vi se att bland annat fronten på Europavarianten skiljer sig från USA-fronten.
Trots två stora premiärtillfällen och flera pressmeddelanden innehållandes allt från tekniska detaljer till svenska prisuppgifter och har det gapat tomt i nya RAV4:s bild- och filmarkiv. Först nu, bara några veckor innan bilen anländer svensk mark, trycker Toyota på gasen genom att bjuda på 176 bilder och fem filmer (nedan har vi har sammanfogat dem till en).
För första gången får vi också se RAV4 i en annan färgsättning än den vitsvarta (Bitone Pearl White & Attitude Black), vi får nämligen se den i blått, utan några extravaganser.
Bland nyheterna finner vi att förbrukningssiffrorna har sjunkit i jämförelse med de siffror som presenterades tidigare (och som då sades vara preliminära).Specifikationerna säger att RAV4 Hybrid AWD-i, det vill säga den fyrhjulsdrivna varianten med 222 hästkrafter, förbrukar 0,44 liter per mil vid blandad körning (tidigare 0,46 l/mil) och släpper ut 100 gram koldioxid per kilometer (tidigare 105 g/km). RAV4 Hybrid 2WD, med andra ord den framhjulsdrivna versionen med 218 hästkrafter, nämns bara i form av koldioxidutsläpp som numera ligger på 100 gram per kilometer (tidigare 102 g/km). Förbrukningssiffran nämns alltså inte men ligger sannolikt på 0,43 eller 0,44 liter per mil (tidigare 0,45 l/mil). Samtliga siffror är framtagna enligt den korrelerade NEDC-körcykeln, det vill säga man har mätt enligt nya WLTP-körcykeln men översatt till NEDC).
https://youtu.be/R84M5cWEhc8Enligt preliminära siffror får RAV4 Hybrid AWD-i dra upp till 1 650 kilo medan RAV4 Hybrid 2WD får dra upp till 800 kilo.Enbart hybridalternativ kommer att marknadsföras, eventuellt kommer det även en laddhybrid, något som det ryktats om tidigare vid sidan om en rent eldriven variant. Dock tror vi inte att RAV4 kommer som elbil, däremot är en laddhybrid fullt möjligt och troligtvis ett måste för Toyota för att hänga med i svängarna.
De svenska priserna för nya Toyota RAV4 har vi redan gått igenom, likaså vad de olika utrustningsnivåerna och -paketen innehåller. Nedan får du en snabb genomgång av priserna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se