Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Toyota RAV4 Hybrid – tre snabba från provkörningen

Till sist lanseras Toyota RAV4 som hybridversion. Robin, ena halvan av webbredaktionen, har begett sig till Alicante för en första provkörning.

Hallå Robin, har hybridversionen av RAV4 varit värd att vänta på?

– Tja, det beror alldeles på vad köparen prioriterar. Som terrängbil krävs det att de är öppna för en del kompromisser.

Då antar jag att du pratar om fyrhjulsdriften.

– Det stämmer. Då drivlinan är densamma som sitter i Lexus NX 300h drivs bakhjulen endast av en elmotor, och planerar kunden att använda den i terräng är det bättre att välja den vanliga RAV4:an som har konventionell fyrhjulsdrift. Från och med nu slopar Toyota även de dieseldrivna versionerna av RAV4, det är alltså endast bensinmotor eller hybrid som gäller.

Intressant! När kommer RAV4 Hybrid till Sverige och vad kommer den att kosta?

– Den går att beställa redan nu och under nästa vecka ska den finnas hos handlare. Startpris ligger på 324 900 kronor och då är utrustningsnivån snäppet högre än hos vanliga RAV4. Jag anser att detta är ett klokare val än Lexus NX 300h, men mer om det i nästa nummer av tidningen.

Hela provkörningsrapporten om Toyota RAV4 Hybrid kan du läsa i Teknikens Värld nummer 5/2016 som utkommer 4 februari, missa inte det.