Nya Toyota RAV4 Hybrid – tre snabba från provkörningen
Oskar Krüger befinner sig på varmare breddgrader för att ta sig an nya Toyota RAV4 Hybrid. Är den bättre och mindre tråkig än utgående generation RAV4? Det ska du få reda på nu.
Buenas tardes, Oskar! Varmt och skönt i Barcelona?
– Icke! Temperaturen ligger under nollan, faktiskt några grader under vad ni har utanför redaktionsfönstren. Det är alltså frost du ser på bilden ovan.
Brrrr… hoppas nya Toyota RAV4:s klimatanläggning har bra värme. Hur är den förresten? Bilen alltså…
– Det är en helt ny bil, byggd på Toyotas TNGA-plattform, K-varianten. Allt är nytt. Utseendet också. Betydligt trevligare än hos föregångaren. Nya RAV4 är exakt 460 centimeter lång, men den upplevs som större, såväl på utsidan som insidan.
Det finns detaljer i interiören som Oskar fastnade för extra mycket. Vilka? Läs hela hans provkörningsrapport i tidningen, där serveras du svaret.
– Jag sitter riktigt bekvämt i förarstolen och hittar lätt en bra sittposition. Instrumenteringen framför föraren är trevlig och känns modern, utan att vara toppmodern. Även i baksätet känns det som att det finns gott om utrymme.
– Jag kör just nu RAV4 Hybrid AWD-i med 222 hästkrafter, det vill säga den fyrhjulsdrivna varianten. Till Sverige kommer även en framhjulsdriven variant med 218 hästkrafter. Förstnämnda känns ganska rapp. Styrningen är avsevärt mycket bättre än föregångarens och chassit lirar ganska bra på de kurviga vägarna här.
Låter som ett fall framåt för RAV4. När börjar de svenska leveranserna? Vi har redan gått genom priser, men kan du kanske upprepa dem?
– RAV4 med framhjulsdrift börjar levereras vecka sex, det vill säga om ett par veckor. I april börjar den RAV4 med fyrhjulsdrift levereras. Priserna vet jag att du har en fin tabell som du kan klistra in här under.
Missa inte Oskars kompletta provkörningsrapport, bland annat hur den uppdaterade drivlinan fungerar, som han bjuder på i Teknikens Värld nummer 4/2019 som utkommer den 31 januari.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se