Nya Toyota RAV4 officiell – fakta och bilder
På bilsalongen i New York står nya generationen Toyota RAV4 utställd. Något kortare har den blivit, men utrymmena har blivit bättre.
Femte generationen Toyota RAV4 har presenterat sig, nästan sex år efter ”fyrans” entré. Precis som flertalet andra Toyota-modeller de senaste åren, exempelvis Prius, Auris, Camry och C-HR, bygger nya RAV4 på TNGA-plattformen, alltså Toyotas nya arkitektur (bokstäverna står för Toyota New Global Architecture). Plattformen, som är av det flexibla formatet, används även av Lexus men går då under ett annat namn. I RAV4-fallet handlar det om TNGA K-plattformen, det vill säga en större variant av TNGA C som underbygger exempelvis Prius och C-HR.
Nya RAV4 mäter exakt 4 600 millimeter från för till akter. Den är därmed fem millimeter kortare än föregångaren. Men axelavståndet har vuxit med 30 millimeter till 2 690 millimeter vilket betyder att överhängen fram och bak har kortats ned. Toyota lovar ett rymligare och bekvämare kupéutrymme tack vare de extra millimetrarna mellan hjulaxlarna.
Tio millimeter bredare har modellen blivit, och fem millimeter lägre.
Bagageutrymmet har vuxit, dock okänt med hur mycket.
Utseendemässigt kan man inte beskylla nya RAV4 för att vara lik sin föregångare. I stället är den väldigt lik FT-AC Concept som visades på bilsalongen i Los Angeles förra hösten. Det innebär en Toyota Tacoma-inspirerad grill som dominerar den platta och upprätta fronten. Även bakänden, inklusive bakljusen, ser ut mer eller mindre som på konceptbilen. Till och med plastsjoken längs med skärmkanterna finns där, om än i lite nättare utförande.
Den största skillnaden i jämförelse med FT-AC Concept är att nya RAV4 har fått vanliga takrails. Konceptbilen hade grövre rails med integrerade LED-ljus både fram och bak.
Interiört handlar det, precis som på utsidan, om en helt ny bil. Borta är alla märkliga detaljer och linjer som sveper kors och tvärs. Det udda mätarhuset är också historia. I stället har Toyota satsat på raka, moderna linjer som ändå andas robusthet – se bara på dörrhandtagen som är kraftiga doningar. Ett stort plus är att mycket av den silverfärgad plast som dominerade föregångarens insida är borta. Den klassiska, japanska digitala klockan verkar också vara borta. ”Digitala klockor” finns fortfarande, men de är integrerade i infotainmentskärmen (sju tum som standard, åtta som tillval) samt i den display som upptar större delen av mätarhusets instrumentering.
Motoralternativen ska vi i nuläget inte dra allt för stora växlar över eftersom de båda som presenteras i samband med världspremiären i New York är avsedda för den amerikanska marknaden. Den ena maskinen är en 2,5-litersburk som sörplar bensin och den andra även den en 2,5-litersmaskin men med assistans från en elmotor. Förstnämnda är sammankopplad med en åttastegad automatlåda och sistnämnda med en CVT-låda. Inga specifikationer för motorerna är ännu släppta.
En nyhet som kommer med nya RAV4 är Dynamic Torque Vectoring All-Wheel Drive med Rear Driveline Disconnect. Systemet kan skicka upp till 50 procent av kraften till bakhjulen samt fördela den optimalt mellan de båda hjulen. Systemet kan också helt stänga av drivningen på bakhjulen för att spara bränsle.
Hybridvarianten har det ”intelligenta” fyrhjulsdriftssystemet AWD-i som på elektroniskt vis fördelar drivkraften mellan hjulen.
Nya RAV4 är försedd med nya generationen Toyota Safety Sense, Toyotas namn på säkerhetspaketet innehållandes bland annat farthållare med avståndsradar, autobroms med detektering av både fordon och fotgängare, filhållningsassistans med styrhjälp, helljusassistans samt vägskyltsigenkänning.
Mot slutet av 2018 är det dags för marknadslansering i USA och Kanada. I början av nästa år rullar hybridvarianten ut på vägarna. När nya RAV4 kan tänkas dyka upp på vår sida Atlanten återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se