Nya Toyota Supra får mittmonterad hybrid-V6 och fyrhjulsdrift
Ska Toyota släppa en arvtagare till näst intill mytomspunna Supra? Det har länge dividerats om det och ja, svaret är sannolikt ja. Det senaste i jakten om nya Supran kommer från USA som berättar lite om chassi och drivlina.
Toyota har nyligen lanserat sin första sportiga bil på bra länge, nämligen lilla GT 86. Ingen superbil sett till effekten men oj vilken bra sportbil. Mazda MX-5 får se sig slagen i körglädje för liten peng.
Men vågar Toyota gå steget längre och göra en riktig sportbil under eget varumärke? LFA är ju som bekant en Lexus för hutlösa pengar.
Vi vet inte svaret med säkerhet men tecknen på att någonting är på gång blir allt fler och det senaste tecknet av dem alla kommer från amerikanska Motor Trend som säger sig veta vad det blir för teknik i en ny generation Supra (om den i så fall kommer att heta Supra återstår att se, förmodligen blir det en annan mer statisk beteckning).
Chassit som nya Supran ska baseras på hämtas från prototypkonceptet GRMN MRS (bilden till höger) som redan är ute och testas på klassisk racingmark – Fuji Speedway.
Drivlinan kommer att bestå av en kraftfull bensin-V6 på 3,5 liter som monteras mellan hjulaxlarna. Den driver bakhjulen. Två elmotorer, en i vardera framhjul, kommer att driva just framhjulen. Med andra ord blir nya generationen Toyota Supra inte bara fyrhjulsdriven utan också en hybrid, eller sporthybrid på riktigt, inte som Honda CR-Z som är i tamaste laget för att få kallas sporthybrid.
Gnuggar du redan händerna? Vänta lite i så fall. Lansering beräknas bli 2015, om inte senare.
Bilderna ovan och nedan är Toyota Supra Concept som svenske formgivaren Andreas Fougner skapade i sin dator i höstas. Återstår att se om Toyota lyssnar på vad Andreas har att säga...
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se