Nya Toyota Supra – rapport från exklusiv provkörning
Daniel Frodin är iväg och kör nya Toyota Supra, innan den ens har haft världspremiär! Vi ringer honom mellan varven för att stämma av att den är lika bra som många hoppas på.
I väldigt många år har det varit snack om en ny generation av den smått kultförklarade Toyota-modellen Supra, och visst kommer det en ny generation. Toyota har äntligen kommit till skott och det är bara några veckor kvar innan den publika premiären på bilsalongen i Paris.
Först då får blir vi serverade alla specifikationer, men redan nu vet vi att denna sprillans nya Supra-generation delar sin bas med nya BMW Z4. Toyota och BMW påbörjade nämligen ett samarbete för flera år sedan. De bytte inte bara teknik med varandra, Toyota fick exempelvis BMW:s dieselmotorer, utan kom även överens om att bygga en sportbil tillsammans, ungefär som Toyota och Subaru en gång gjorde och som mynnade ut i GT 86 och BRZ.
Även om grunden delas med nya Z4 har japanerna gjort sig en egen version, se bara på utseendet. Under huven är det dock tyskt i form av en 3,0-liters rak sexa med turbomatning, som är kopplad till BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda som skickar kraften vidare till bakhjulen. Konfigurationen är misstänkt lik den som finns i nya Z4 M40i, och där ger den 340 hästkrafter vilket räcker till 0-100-sprinter på 4,6 sekunder.
På Goodwood Festival of Speed i somras fick vi både se och höra nya Supra i aktion.
Nu över till det vi inte vet, nämligen hur den är att köra… för det vet Daniel Frodin som är i Madrid med nya Toyota Supra…
Vad gör du Daniel?
– Vi är några få personer från Europa som fått prova kommande Supra på racingbanan Jarama. Bilarna är fortfarande maskerade och inredningen är täckt med filttyg, så det är verkligen ett första smakprov av modellen som lanseras under 2019.
Vad kan du berätta om bilen?
– Supra är den täckta versionen av nya BMW Z4, kan man säga. De två bilföretagen har sedan 2013 tagit fram dessa både modeller gemensamt.
Hur är den att köra?
– Mycket sportigare och mer kommunikativ på racerbanan än vad jag trodde. Den är både en GT-vagn och en riktigt kompetent banbil. Men jag kommer att berätta mycket mer i Teknikens Värld nummer 22 som kommer i butik 11 oktober.
Suveränt! Vi väntar med spänning på att få reda på mer om nya Supra som har en hel del att leva upp till. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se