Nya Volkswagen Amarok är i grunden en Ford Ranger. Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Nya Volkswagen Amarok officiell

Från 2012 till 2020 toppade Volkswagen Amarok pickup-segmentet. Nu är den nya generationen här och vi får veta vad som skiljer den från kusinen Ford Ranger.

Tolv år efter att Amarok såg världens ljus för första gången kommer nu en helt ny Amarok, andra generationen. Nya Amarok byggs på samma plattform som nya Ford Ranger och båda har utvecklats gemensamt av Ford och Volkswagen i Australien, Tyskland och USA. Produktionen är planerad att börja i Pretoria, Sydafrika i september.

Utseendemässigt bjuder nya Amarok inte på några större överraskningar. Frontdesignen går i linje med övriga nya Volkswagen-modeller och baken är så spännande som den kan bli på en pickup. Däremellan syns släktskapet med Ranger tydligt. De har samma fönsterlinje, samma dörrskärning och samma utformning av flaket.

1 AV 6
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
2 AV 6
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
3 AV 6
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
4 AV 6
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
5 AV 6
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
6 AV 6
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Generationsskiftet innebär att Amarok växer. Axelavståndet är hela 17,5 centimeter längre, nu totalt 327 cm vilket enligt Volkswagen ska ge betydligt bättre baksätesutrymme i dubbelhyttsversionen med bakdörrar. På bredden krymper den dock med 3,4 cm till 191 cm. Även totallängden är märkbart större, en ökning med 9,6 cm till 535 cm. Det innebär att nya Amarok har kortare överhäng, och tillsammans med det ökade vadningsdjupet (nu 80 cm) borde det göra den mer terrängduglig.

Nya Amarok lanseras med totalt fem motoralternativ. En fyrcylindrig dieselmotor på 2,0 liter erbjuds med 150, 170 eller 209 hästkrafter och den som vill ha mer dieselkraft än så kan gå upp till V6-motorn på 3,0 liter som ger 241 eller 250 hästkrafter beroende på marknad. Man kan också köpa Amarok med en fyrcylindrig bensinmotor på 2,3 liter och 302 hästkrafter. Den känner vi igen som en Ford Ecoboost-motor. 

Några av de minsta motoralternativen kommer att kunna fås med manuell växellåda på valda marknader, men alla motorer med 200 hästkrafter och mer fås med en tioväxlad automatlåda. Vissa motoralternativ kommer också att kunna fås med bakhjulsdrift, men fyrhjulsdrift blir med all sannolikhet det dominerande valet och då finns det två versioner: en permanent och en med elektronisk inkoppling.

1 AV 4
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
2 AV 4
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
3 AV 4
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
4 AV 4
Volkswagen är stolta över att nya Amarok har fysiska knappar under pekskärmen. Men ser de inte ut att vara hämtade från Audi?
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Något elektrifierat motoralternativ finns inte nu vid lanseringen, trots att det var hett omryktat inför premiärvisningen. Volkswagen meddelar dock att plattformen är anpassad för att kunna elektrifieras framöver, men att man har valt att vänta med det eftersom Amarokens huvudmarknader Australien, Nya Zeeland, Afrika och Mellanöstern inte har infrastrukturen som krävs än.

1 AV 3
Syskonen sida vid sida. Nya Volkswagen Amarok och nya Ford Ranger.
2 AV 3
Syskonen sida vid sida. Nya Volkswagen Amarok och nya Ford Ranger.
3 AV 3
Syskonen sida vid sida. Nya Volkswagen Amarok och nya Ford Ranger.

Nya Amarok kommer att då dra upp till 3 500 kg tunga släp och maxlasten ökar från föregångarens 1 000 kg till 1 160 kg. Flaket kan täckas med ett elektriskt skjutbart flakskydd som tillval. På taket får man numera lasta upp till 350 kg om bilen står still, 150 kg mer än tidigare.

På förarplats känns mycket igen från Ford Ranger. En stående pekskärm på tio tum är standard och en större tolvtumsskärm kan fås som tillval. Både använder Fords Sync4-system, dock med ett Volkswagen-designat skal.