Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Nya Volkswagen Amarok tittar fram igen

Nu när nya Ford Ranger har presenterats vill Volkswagen att vi ska rikta blickarna åt nya Amarok som ju är en Ranger i tysk kostym.

Egentligen visar inte ovanstående illustration så värst mycket mer än tidigare illustrationer. Det är främst en ny miljö som pickupen presenteras i. Men denna gång bjuds vi också på en illustration som för första gången ger oss insyn i hur interiören i nya Volkswagen Amarok ser ut. Där ser vi en traditionell VW-ratt som omgärdas av en något mer ombonad kupé än vad biltypen vanligtvis bjuder på. Vi kan inte se några direkta likheter med Ford Ranger, bortsett från den stående infotainmentskärmen som är densamma. I Ranger mäter den 10,1 alternativt 12 tum på diagonalen, beroende på utrustningsnivå.

Här ser vi lite av nya Amaroks insida. Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Att Ford Ranger omtalas flitigt i samband med Volkswagen Amarok beror förstås på sistnämnda bygger på förstnämnda. Faktum är att utan Ford – och utan Europas bäst säljande pickup Ranger – hade en ny Amarok aldrig fått se dagens ljus.
Volkswagen är varit noga med att poängtera att nya Amarok, som ska byggas i Fords fabrik i Sydafrika, ska genomsyras av Volkswagens DNA. Genom att studera illustrationerna ser vi åtminstone utseendet är annorlunda. Hur mycket av körupplevelsen som kommer att andas Volkswagen eller Ford får vi ta reda på i ett framtida test.

1 AV 3
Tidigare illustration.
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
2 AV 3
Tidigare illustration.
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
3 AV 3
Nuvarande Volkswagen Amarok.
Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

 

Världspremiär för nya Amarok är det under 2022 med förmodad säljstart under hösten samma år. Du som går och väntar på att kunna få ratta nya VW-pickupen får sannolikt vänta i ytterligare ett år, kanske till och med aningen längre än så.