Nya Volkswagen Amarok – tre snabba från provkörningen
Det är lanseringsdags för en helt ny generation Volkswagen Amarok och för att ta pulsen på den har vi skickat iväg Jan-Erik Berggren som vi i vår tur tar pulsen på...
Det ser blåsigt ut – men varmt. Klarar nya Volkswagen Amarok av att möta de högt ställda förväntningarna?
– Ja, på bilden står den högt ovanför slättlandet öster om Kapstaden. Ett mycket vackert landskap för övrigt och en plats som det krävdes bra terrängegenskaper för att nå, vilket Amarok har tack vare fin fyrhjulsdrift och förbättrad markfrigång.
Men det är egentligen en Ford Ranger, eller hur?
– Så är det till stor del men Volkswagens ingenjörer har gjort sitt bästa för att bygga in sina saker. Bland annat så är det lite olika mått och Volkswagen har ägnat många timmar åt fronten och lyktorna för att få ett eget utseende.
Motorerna kommer från Ford?
– Ja, på bilden är varianten med en V6-diesel på 240 hästkrafter och tiostegad automatlåda vilket är en gammal trotjänare till drivlina hos Ford men ny för oss i Europa. Motorn surrade på fint men det låter mer när den belastas, till exempel om du ska dra de 3,5 ton som nya Amarok ska klara av.
– Det blir säljstart till våren med första leveranser framåt sommaren. Förutom V6:an finns en dieselfyra också men den är så klart inte lika trevlig.
I kommande nummer av Teknikens Värld kommer Jan-Erik att ha författat en fulländad provkörningsrapport som du inte vill missa – så missa inte den!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se