Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Volkswagen Transportbilar

Nya Volkswagen Amarok visar upp sig

Mot slutet av året är det dags för nya generationen Volkswagen Amarok att lanseras men nu får vi en första titt på den nya pickupen i kamouflerat skick. Nya Amarok blir större, och den fyrcylindriga motorn gör comeback.

Volkswagen Amarok har på senare åt dominerat pickupsegmentet i Europa, i hård konkurrens med Ford Ranger. Amarok har varit den bäst säljande pickupen i Sverige ända från 2013 till sista produktionsåret 2020.

När det nu är dags för nya generationer av båda modellerna slår de sina påsar ihop. Andra generationen Volkswagen Amarok och nya Ford Ranger kommer att dela mycket teknik.

Designskisser har gett en förhandstitt på nya Amarok-designen.
Designskisser har gett en förhandstitt på nya Amarok-designen.
Designskisser har gett en förhandstitt på nya Amarok-designen.
Amarok och Ranger väntas få helt olika design fram och bak, men dörrar och fönsterlinje kommer att vara snudd på identiska.
Amarok och Ranger väntas få helt olika design fram och bak, men dörrar och fönsterlinje kommer att vara snudd på identiska.
Amarok och Ranger väntas få helt olika design fram och bak, men dörrar och fönsterlinje kommer att vara snudd på identiska.
1 AV 2
Designskisser har gett en förhandstitt på nya Amarok-designen.
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
2 AV 2
Amarok och Ranger väntas få helt olika design fram och bak, men dörrar och fönsterlinje kommer att vara snudd på identiska.
Foto: Volkswagen Transportbilar

Nya Ranger är redan lanserad av Ford i USA, men Amarok dröjer till slutet av det här året och de bilder på kamouflerade bilar som Volkswagen nu har släppt är de första som visar nya Amarok i fysisk form och ger ett hum om hur den kommer att se ut.

Liksom nya Ranger byggs nya Amarok på en uppdaterad variant av Fords så kallade T6-plattform som är ett rambygge. Den nya pickupen är 535 centimeter lång, hela 16 centimeter längre än föregångaren och axelavståndet växer från 309 till 327 centimeter. Kortare överhäng sägs ge bättre terrängegenskaper och Amarok får också högre vaddjup. Maxlasten ökar till 1,2 ton.

LÄS OCKSÅ: Utan Ford hade Volkswagen Amarok gått i graven 

När Amarok debuterade år 2010 var det fyrcylindriga dieselmotorer som gällde, men 2016 tog V6-dieseln över. Nu gör den fyrcylindriga motorn comeback som alternativ till en V6-diesel på 3,0 liter. Vi kan sannolikt även se fram emot en laddhybridversion, och kanske även en helelektrisk.

Nya Amarok kommer att byggas i Sydafrika, parallellt med Ford Ranger, och börjar säljas mot slutet av året. De första bilarna kommer hit tidigt 2023.