Nya Volkswagen Beetle Cabriolet – alla fakta och många bilder
Bilsalongen i Los Angeles har dragit igång och en av många bilar där är nya Volkswagen Beetle Cabriolet som har sin världspremiär.
Vi fick alldeles nyss veta av Volkswagen på Los Angeles bilsalong att deras plåtcabriolet Eos inte kommer att få någon uppföljare när nuvarande generation väl har spelat ut sin roll. Men det är inte den stora cabrioletnyheten hos Volkswagen i Los Angeles. Det är nämligen nya Volkswagen Beetle Cabriolet som är det.
Nya Beetle Cabriolet har redan presenterats till stora delar, det var för snart två månader sedan men det är först nu som själva avtäckningen äger rum och då passar tyskarna på att bjuda på all fakta.
Nya Beetle Cabriolet har ett fint arv att förvalta med tanke första cabrioletversionen av Beetle (Typ 1) som mellan 1949 och 1980 tillverkades i 331847 exemplar. Nya Beetle Cabriolet avlöser dock inte klassikern rakt av utan den generation som kom 2001, en modell som hann tillverkas i 234619 exemplar.
Nya generationen skiljer sig utseendemässigt från förra då den inte har lika rund och bullig kaross. I stället har man gett bilen ett sportigare intryck tack vare lägre takprofil samtidigt som den är bredare och längre. De rundare formerna är ett minne blott, eller som designchef Klaus Bischoff säger: ”Retro är inte vår grej, vi tittar alltid framåt. Beetle Cabriolet har utformats för att ha en mer kraftfull och maskulin hållning på vägen. Och vi har uppnått detta mål.”
427,8 centimeter lång är nya Beetle Cabriolet vilket gör den 15,2 centimeter längre än föregångaren. Dessutom är den 8,4 centimeter bredare och mäter totalt 180,8 centimeter från sida till sida, ytterbackspeglarna ej medräknade. På höjden är den 2,9 centimeter lägre vilket ger ett mått från topp till tå på 147,3 centimeter.
Eftersom modellen har vuxit har även bagageutrymmet gjort det. 225 liter ryms jämfört med 201 liter i föregångaren. En annan trevlig nyhet är det nyutvecklade skyddet vid rundslagning. De dolda bågarna som skjuts ut bakom baksätets nackstöd vid rullning har modifierats vilket gör att ryggstödet går att fälla för extra lastutrymme. Det gick inte på förra generationen.
Dessutom har huvudutrymmet för baksätespassagerarna blivit bättre när tygsuffletten är uppfälld tack vare vindruteramen som har dragits bak tolv millimeter.
Suffletten öppnas på 9,5 sekunder medan den stängs på elva sekunder. Den extra tiden på 1,5 sekunder vid stängning beror på låsmekanismen mot vindruteramen. Manövrera suffletten kan man göra i hastigheter på upp till 30 km/h.
En hel radda olika motorer finns tillgängliga till nya Volkswagen Beetle Cabriolet. Bensinvarianterna utgörs av tre direktinsprutade TSI-maskiner med antingen 105, 160 eller 200 hästkrafter. Förstnämnda har cylindervolym på 1,2 liter, de andra två på 1,4 respektive 2,0 liter. De två större kan utrustas med DSG-låda medan minstingen endast finns med manuell låda. Dieselvarianterna har både 1,6 liters cylindervolym och är i så kallat BlueMotion Technology-utförande. 105 eller 140 hästkrafter och DSG finns som tillval.
Exakt vilka motorer som kommer till Sverige när nya Beetle Cabriolet dyker upp i mars är inte säkert, men troligtvis rör det sig om alla motoralternativ bortsett från 140-hästarsdieseln.
Utrustningslistan är lång till nya Beetle Cabriolet. Mest noterbart är bi-xenonljus som är tillgängligt till Beetle för första gången, liksom nyckellöst lås- och tändningssystem.
Det finns också olika linjer av nya Beetle Cabriolet precis vanliga Beetle, dessa kallas ”Beetle”, ”Design” och ”Sport”. Utöver dessa finns tre stilteman: stilfulla ”50-talet”, coola ”60-talet” och eleganta ”70-talet”. På bilden ovan ser vi exempelvis 50-talsvarianten med sina läckra fälgar (exempel på övriga stilteman ser du i bildgalleriet nedan).
Till Sverige kommer nya Beetle Cabriolet förmodligen i mars 2013. Några svenska prisuppgifter finns inte i dagsläget men vi återkommer med dessa så snart som det är möjligt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se