Nya Volkswagen Golf avslöjad!
Volkswagen Golf 6 ska presenteras officiellt senare i augusti, men som så många gånger förr avslöjas bilarna på löpande band tack vare Internet. I går kväll spred sig de första officiella bilderna på nya Golf som man klart och tydligt ser bär drag av nya Scirocco.
Nästa generation Volkswagen Golf, den sjätte i ordningen (benämns 6, men också VI eller Mk6), ska avtäckas i oktober på Parissalongen. Dessförinnan är det tänkt att Volkswagen ska släppa det första materialet i augusti, men redan nu finns läckta bilder för allmän åskådan – både med tre- och femdörrars.
Stora portioner utseende har hämtats från nya Scirocco, inte minst den sportigt arga fronten och bilens låga och breda helhet. Samtidigt kan man ana ganska mycket linjer från nuvarande Golf V, ett medvetet drag får man förmoda – senaste generationen är en succé världen över. Inuti bilen känner man klart och tydligt igen sig från övriga VW-modeller, strikt och tydligt. En hel del influenser från Scirocco finns det även här.
Som brukligt när det gäller Volkswagen blir det många motoralternativ till nya Golf. Exakt vilka är ännu okänt, men indikationerna pekar på att det blir en rad bensinmotorer med hyfsat hög effekt trots liten slagvolym. Några av dessa är en nyutvecklad 1,6-litersmaskin med 200 hästkrafter och en tvåliters turbomatad historia med 240 hästkrafter. Sistnämnda antas få den klassiska GTI-beteckningen. Utöver dessa kommer även en liten TSI-motor på 1,4 liter samt eventuellt snåla små trecylindriga maskiner på en respektive 1,2 liter med runt 75-80 hästkrafter. På dieselsidan kommer det att se ut ungefär som hos övriga VW-modeller i dag med BlueMotion-alternativet som det snålaste.
På transmissionssidan blir det manuella växellådor samt DSG-lådorna (dubbelkoppling) med sex respektive sju växlar beroende på vilken motor som sitter under huven.
Något senare i tiden kan man vänta sig att det kommer en hybrid- eller plug in-hybrid-version av nya Golf. Alltså ett system som bygger på det som finns i de rullande konceptbilarna Golf TwinDrive (läs mer om dessa via länk nedan) och utgörs av en turbodieselenhet och en elmotor. Kraften till elmotorn kommer från litiumjon-batterier. Dessa konceptbilar ska utvärderas under fyra år framöver och förhoppningsvis dröjer det inte så lång tid innan vi får se nya Golf med hybridteknik.
Annat nytt i Golf är radarbaserad farthållare, adaptiva stötdämpare samt Park Assist som per automatik hjälper föraren att fickparkera bilen.
Vi återkommer med all uppgifter om nya Volkswagen Golf så fort tyskarna släpper sina pressmeddelande om bilen. Förhoppningsvis redan om några dagar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se