Nya Volkswagen Golf GTI Concept officiell – fakta och bilder
Volkswagen släpper nu alla fakta om Golf GTI Concept, som inte lär skilja sig nämnvärt från den produktionsklara Golf GTI som kommer till Sverige tidigt nästa år.
Som teknikensvarld.se tidigare kunnat rapportera om har Volkswagen en GTI-version på gång av Golf. En nyhet för denna generation, den sjunde i ordningen, är att man kommer kunna beställa bilen med två trimgrader av den två liter stora direktinsprutade TFSI-motorn.
Standard-GTI får 220 hästkrafter och 350 newtonmeter, tio nya hästar och 70 nya newtonmetrar mer än den nu utgående Golf GTI. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ska enligt Volkswagen stanna vid 0,6 liter per mil, vilket motsvarar 140 gram koldioxid per kilometer. Det är 18 procent mindre än Golf GTI mk 6.
Med Performance GTI ökar effekten till 230 hästkrafter medan vridmomentet och bränsleförbrukningen är identisk med den svagare standardversionen. Vridmomentet är lika högt som förra värstingen i Golf-sortimentet, Golf R. 0-100 går på 6,6 sekunder respektive 6,5 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen för bägge versioner.
Fördelen med att välja till Performance-paketet är att bilen får bättre väghållning tack vare större bromsar och att den främre axeln begåvats med en diffspärr. Progressiv styrning är standardutrustning i båda versioner och tillåter färre svängar på ratten vid till exempel U-svängar och parkering. GTI-chassit sänker bilen med 15 millimeter.
För att ingen ska missta bilen för en enklare Golf har GTI röda bromsok, mörkare bakljus, dubbla kromade avgasutblås, röda linjer i grillen och 17-tumsfälgar i en vid det här laget välkänd design. Även om fälgarna ser snarlika ut ska de ha blivit lättare till mk 7. Fälgarna går att uppgradera till en tum större diton i tillvalslistan. Dimljus av LED-typ har ritats specifikt för Golf GTI.
Inuti har sportstolarna fortsatt det klassiska GTI-tyget och har numer utskjutbara fack undertill. Sportigt borstat stål på pedalerna och fotstödet matchar instegslisterna.
Världspremiär för den produktionsklara blir alltså tidigt 2013, med sverigepremiär inte långt därefter. Längre fram kommer en lättad version för att fira modellen 40-årsjubileum 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se