Nya Volkswagen Golf officiell – fakta och bilder
Årets stora bilnyhet är ett faktum när nya Volkswagen Golf generation Mk7 nu begår världspremiär i Berlin i kväll. Större, lättare, säkrare, mer teknik – här hittar du all fakta, specifikationer och bilder.
• Litet designsteg, desto större steg tekniskt sett.
• Större och rymligare, även i bagageutrymmet.
• Upp till 23 procent snålare.
• Upp till 100 kilo lättare.
• Nya säkerhetssystem som underviker kollision.
Bakgrunden
Volkswagen Golf är en ikon och storsäljare av sällan skådat slag med drygt 29,1 miljoner sålda exemplar. Modellen kom 1974 som ersättare till Volkswagen Typ 1, alltså den som gärna kallas ”bubblan”. Den första generationen, Mk1, fick officiellt leva i nio år vilket är längre än någon annan efterföljande generation. Mk1 försvann in i historieböckerna när Mk2 kom 1983, en modell som blev väldigt populär, inte minst här i Sverige. Mk3, tredje generationen, tog vid 1991 för att ersättas 1997 av Mk4 som vi än i dag ser titt som tätt på våra vägar. 2003 avlöstes den av Mk5 som fick fem år i livet innan Mk6 kom 2008. Det är den generation som finns hos Volkswagen-handlarna i dag men som om bara några få månader ska ersättas av sprillans nya Volkswagen Golf Mk7 som i kväll har sin världspremiär i Berlin inför journalister från all världens hörn. Teknikens Värld är så klart på plats och bevakar det hela för att känna och klämma på nya Golf och rapportera hem till alla svenskar som vill veta mer om den.
Formgivningen
Nya Volkswagen Golf kan vid en första anblick kännas som ett väldigt litet steg i utvecklingen jämfört med förra, generation sex. Och rent utseendemässigt är vi beredda att hålla med men Volkswagen förklarar varför man gått varsamt fram när det gäller det visuella. De säger att man inte kan ändra hur som helst med en ikon av Golfs storlek, en bil som ska fortsätta att sälja bra inte bara i Europa utan över hela världen. Volkswagen-gruppens designchef Walter de Silva kallar Golf för tidlös och okomplicerad och det är något man har tagit vara på. Volkswagens designansvarige Klaus Bischoff är inne på samma linje och påpekar att vissa attribut måste kvarstå för att bilen ska vara en Golf. Han syftar främst på C-stolpens utformning som är en gemensam nämnare för alla sju generationer. På nya Golf har C-stolpen dock vässats till en aning med skarpare böj. Volkswagen kallar Golfs C-stolpe för ”en av världens mest kända C-stolpar”.
När man ritade nya Volkswagen Golf tittade man extra mycket på generation två och fyra, Mk2 och Mk4, vad gäller linjer och flyt i karossen. Just C-stolpen utan veck är tydligt hämtad från Mk4. En annan detalj som känns Mk4 är bakljusens sidoprofil med sina skarpa hörn.
Nya Golf liknar som sagt förra generationen med tittar man noggrant hittar man en hel del små men ändå tydliga nyheter. Fronten har fått ett bredare utseende och huven är nu högre placerad än skärmarna. Tidigare var det tvärtom. Vecket som tidigare låg ovanför dörrhandtagen har flyttat ned under desamma och skapar en enhetlig linje runt hela bilen tillsammans med strålkastarna, kromribban i grillen och bakluckans veck. Ytterligare ett veck har uppstått och det är placerat strax under sidofönstrens nederkant. Detta veck tar sin början där strålkastarna möter framskärmarna och fortsätter bak till C-stolpens knyck. En detalj som man skulle kunna härleda till generation ett på 1970-talet är den extra lilla rutan som finns framför främre sidorutan där ytterbackspegeln är fäst mot dörren. Generation två till och med sex har saknat denna.
Formgivningen på insidan av bilen visar tydligt att det är en bil från Volkswagen-koncernen. Det känns mer ombonat och gediget än tidigare med svepande ytor och nya materialval. Det känns inte lika strikt som tidigare. Se bara på dörrsidorna där handtagen har integrerats med övriga detaljer. Rent utseendemässigt känns det som att instrumentbrädan med alla mätare, knappar och vred har gått upp en prisklass eller två. Det är tydligt att Volkswagen har velat skapa mer premiumkänsla och att Audi har fått stå förebild. Golf kan nu stoltsera med snyggare interiör än vad storebror Passat har.
Storlek och utrymmen
Volkswagen Golf Mk7 är 425,5 centimeter lång vilket innebär att den vuxit med 5,6 centimeter jämfört med generationen innan. Det betyder också att den är cirka halvmetern längre än vad Golf var när modellen introducerades 1974. Trots det är Golf fortfarande mindre än flertalet konkurrenter. Exempelvis Opel Astra är 441,9 centimeter lång och nya Volvo V40, som till viss del får ses som en konkurrent trots högre prislapp, är 436,9 centimeter lång. Nya Kia Cee’d, en annan naturlig konkurrent, är 431,0 centimeter lång.
Hjulbasen på nya Golf mäter 263,7 centimeter, 5,9 centimeter mer än tidigare och nästan två och en halv decimeter längre än Golf Mk1 1974. Även på bredden har måttet ökat, med 1,3 centimeter till 179,9 centimeter. Det är nästan två decimeter mer än förfadern Mk1. Från strumplästen upp till hjässan har nya Golf däremot minskat. Den mäter 145,2 centimeter på höjden vilket är 2,8 centimeter lägre än generation Mk6. För att fortsätta jämförelsen med Mk1 så är nya drygt fem centimeter högre.
Framaxeln har man flyttat fram med 4,3 centimeter vilket skapar ett kortare överhäng fram och tillsammans med bilens extra längd skapas en illusion av att kupéutrymmet är placerat längre bak än vad det är. Det ger också en känsla av längre huv något som Volkswagen kallar mer premiumklassbil.
Alla utökade mått gör gott för utrymmena inne i bilen. Exempelvis har hela kupéutrymmet blivit 1,4 centimeter längre och mäter nu 1,75 meter totalt. Passagerarna i baksätet är de som har mest glädje av extrautrymmet då deras benutrymme har ökat med 1,5 centimeter. Eftersom bilen vuxit även på bredden kommer det bredaxlade personer i framsätet till godo då axelbredden har ökat med 3,1 centimeter och armbågsutrymmet med 2,2 centimeter. Motsvarande siffror för baksätet är 3,0 centimeter respektive 2,0 centimeter.
I bagageutrymmet får 380 liter plats vilket är 30 liter mer än i utgående generation. Det är exakt samma siffra som för nya Kia Cee’d och gamla Opel Astra. Nya Astra når bara upp till 370 liter. På denna punkt kommer Volvo V40 tillkorta trots att den är större än nya Golf. V40 rymmer endast 335 liter.
Volkswagen slår dock ett slag för höjden på lasttröskeln som uppges till 66,5 centimeter, 1,7 centimeter lägre än tidigare. Med denna siffra hävdar Volkswagen att man har lägst lasthöjd av alla bilar i golfklassen. Bagagelucköppningen har ökats med 4,7 centimeter jämfört med generation sex och lastutrymmets bredd har ökat med hela 22,8 centimeter.
Baksätet kan fällas i 60/40 och tyvärr inte 40/20/40 som man kanske skulle kunna önska av en modern bil i dag. Med baksätet fält blir lastutrymmet 155,8 centimeter långt. Fäller man även passagerarsätet fram blir längden 241,2 centimeter.
Grunden
Golf generation sju baseras på den så länge omtalade MQB-plattformen som nya Audi A3 redan använder sig av och som fler modeller från Volkswagen-koncernen ska ta del av. MQB står för Modularer Querbaukasten och är namnet på Volkswagen-gruppens nya plattformstänk för bilar med tvärmonterade motorer framtill. Plattformen och karossen utgörs till stora delar av höghållfasthetsstål som gör konstruktionen väldigt gedigen och även krocksäker (något annat än höga betyg i Euro NCAP:s krocktest vore en skräll). Dessutom hjälper det till att sänka bilens vikt. Exempelvis är karossen 23 kilo lättare än utgående modells kaross, trots att den är större. Lägg utöver det till att elinstallationer med tillhörande komponenter är sex kilo lättare, motorerna upp till 40 kilo lättare och transmissionen upp till 26 kilo lättare. Totalt är nya Golf 100 kilo lättare beroende på motor- och utrustningsalternativ. Lägre vikt hjälper till att sänka bilens förbrukning.
Motorerna
Motorerna vid lanseringen av nya Volkswagen Golf är fem till antalet, två bensinmotorer och tre dieselmotorer.
Bland bensinarna hittar vi två direktinsprutade TSI-motorer med turboladdning. Den ena på 85 hästkrafter och den andra på 140 hästkrafter. Den svagare versionen vill ha 0,49 liter per mil och släpper ut 113 gram per kilometer. Det kan jämföras med 0,55 liter per mil för motsvarande motor i dagens Golf. 140-hästarsmotorn med cylinderavstängning klarar av de kommande hårda Euro 6-kraven med sina 0,48 liter per mil och 112 gram per kilometer. Det kan jämföras med motsvarande motor i dag som är 18 hästkrafter svagare men som ändå behöver 0,62 liter per mil.
På dieselsidan hittar vi TDI-motorer med antingen 105 eller 150 hästkrafter. Förstnämnda nöjer sig med 0,38 liter per mil och 99 gram koldioxid per kilometer. Den andra är något törstigare men inte mycket trots effektövertaget. 0,41 liter per mil anges siffran till. Det finns dessutom en Golf-dieselversion optimerad för att gå snålt och den har på sedvanligt vis tilläggsnamnet BlueMotion. I detta utförande är det 0,32 liter per mil som gäller vilket är detsamma som 85 gram koldioxid per kilometer. Det är alltså något lägre än vad Volvo V40 i extra snålt D2-utförande klarar av (94 gram per kilometer).
I framtiden kommer fler motoralternativ inklusive hybrid- och eldrivna versioner.
Motorerna är kopplade antingen till manuella växellådor eller dubbelkopplingslådor (DSG) med sex eller sju växlar.
Alla bilar är standardutrustade med start/stopp-teknik och bromskraftåtervinning. Dessa båda tekniska detaljer sparar vardera fyra procent bränsle.
Alla bilar är utrustade med förarprofilväljare där man kan ställa in bilens och drivlinans karaktär. Fyra lägen finns, dessa är Eco, Sport, Normal och Individual. Är nya Golf dessutom utrustad med det aktiva chassit (DCC) finns ett femte läge – Comfort.
Tekniken
Nya Volkswagen har en rad nya tekniska finesser som inte funnits i modellen förut. Exempelvis finns en touchskärm på instrumentbrädan oavsett modellversion. Denna mäter fem tum i standardutförande och är svartvit. Där styr man allehanda funktioner för bilen och kupéutrymmet. Utöver denna finns fler skärmar (i färg) på fem tum, lite flottare saker med 5,8 tum på diagonalen och om man vill vara värst väljer man pro-paketet med största GPS-navigationen och ljudsystemet. Då blir skärmen åtta tum.
Adaptiv farthållare finns för första gången i Golf. Systemet jobbar med en radarsensor i fronten i hastigheter mellan 30 och 160 km/h. Om framförvarande fordon bromsar gör även nya Golf det. I värsta fall till stillastående. Även ett motsvarande system för hastigheter under 30 km/h finns och som nyttjas i stadstrafik.
Vägmärkesigenkänning är en annan nyhet och jobbar tillsammans med navigationssystemet för att lättare få föraren att hålla sig inom hastighetsgränserna. Parkeringsassistansen är av nya 2,0-versionen som inte bara tillåter parallellparkering utan också att backa in i parkeringsfickor som ligger vinkelrätt mot gatan.
Ett säkerhetssystem värt att nämna är Volkswagens multikollisionsbromssystem som ska lindra påföljderna efter en kollision. Systemet arbetar med hjälp av radardetektion, krockkuddesensorerna och förarens kommando på bromspedalen. Det underlättar för föraren att kunna ändra bilens position och undvika en efterföljande kollision. Enligt tysk statistik är var fjärde olycka med personskador så kallade multikollisioner där en första kollision efterföljs av ytterligare en eller flera.
När vi ändå är inne på bromssystem så kan det vara intressant att veta att handbromssladdar är ett minne blott i och med nya Golf. Detta eftersom den traditionella handbromsspaken är ersatt av en knapp, det vill säga handbromsen är numera elektronisk.
Prislappen
Det finns inga svenska prisuppgifter för Volkswagen Golf generation sju i dagsläget. Dessa kommer inom en väldigt snar framtid. Det tyska grundpriset är däremot 16 975 euro (motsvarar 142 900 kronor) vilket är exakt samma som för utgående generation. Återstår att se om Volkswagen Sverige håller samma strategi. Dagens Golf kostar i Sverige från 169 900 kronor men då är det tredörrarsversionen som gäller.
Svensk lansering är det i november.
Håll utkik här på teknikensvarld.se under hösten för snart är det dags för första provkörningen och strax därefter det första testet med nya Volkswagen Golf.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se