Nya Volkswagen Golf – tre snabba från provkörningen
Teknikens Världs testchef Hans Hedberg befinner sig tillsammans med helt nya Volkswagen Golf mitt i Medelhavet. Där genomförs just nu första provkörningen av bilen. Så här tycker han om den.
Hallå Hans! Vad gör du mitt i Medelhavet?
– Jag undersöker de släta asfaltvägarna på Sardinien tillsammans med nya Volkswagen Golf. Bilen som får ses som årets största bilnyhet alla kategorier sett till försäljning och historia. En bil som berör många, väldigt många, helt enkelt.
Kan du ge oss några plus och minus om nya Golf?
– Generellt ligger nya Volkswagen Golf mer på plussidan än på minussidan. Den övertygar och känns väldigt mycket Volkswagen och ännu mer Golf. Men den känns klar ny och fräsch. Modellen har mognat och man får mycket bil för pengarna. Den faller inte igenom någonstans utan är genomtänkt. Högre premiumkänsla än tidigare och högre säkerhet med en rad olika hjälpsystem. Dessutom rymligare, något som märks framför allt på förarplatsen.
– Enda egentliga minuset, med reservation, är ljudnivån. Jag tycker att nya Golf är lite bullrigare än vad jag hade hoppats på. Inte här på Sardinien men hemma i Sverige finns eventuellt lite bullervarning.
Vad har du kört för motorer och hur känns dessa?
– Jag har än så länge bara hunnit avverka 1,4 TSI med 122 hästkrafter och DSG-låda. I mitt tycke en riktigt trevlig drivlinekombination. Rapp och fin gång och – kanske bäst av allt för svensk del – den blir E85-anpassad när den kommer till Sverige. Därmed är den miljöbilsklassad även nästa år. Dieselmotorn 1,6 TDI med 105 hästkrafter trots Volkswagen mycket på, men för svensk del med de nya miljöbilsreglerna nästa år så blir den inte miljöbilsklassad från och med 1 januari. Bilen väger för lite alternativt skulle ha varit ännu lite snålare.
– Nu måste jag lägga på men som avslutande summering är detta en bra bil som kommer att gillas av många och som blir en svår nöt att knäcka för Volvo V40. Säljstart i november. Kombin kommer nästa år, troligtvis under vårens andra hälft.
Är du intresserad av prisbilden på nya Volkswagen Golf klickar du här. På länken ser du också alla motoralternativ och vilka som är miljöklassade och vilka som inte är det (enligt nuvarande miljöbilsdefinition).
Hela provkörningen med alla fakta och upplevelser samt samtliga plus och minus kan du ta del av i Teknikens Värld nummer 23/2012 som finns att köpa 25 oktober. För att vara först med det senaste, inklusive Golf-provkörningen, gör du bäst i att prenumerera på tidningen. Då får du den före alla andra.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se