Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volkswagen & Teknikens Värld
Volkswagen & Teknikens Värld
Volkswagen & Teknikens Värld
Volkswagen & Teknikens Värld

Nya Volkswagen Passat blir rymligare än någonsin

Nästa generation Volkswagen Passat blir större än tidigare när den når marknaderna 2023. Bilen sägs dessutom få behålla sin TDI-motor, men någon sedan är inte aktuell.

I fjol bekräftade den tyska biljätten att Volkswagen Passat – märkets näst mest sålda modell genom tiderna – inte kommer läggas ned, utan i stället komma i ny tappning om ett par år. Då avslöjades det att den även fortsatt kommer byggas på Volkswagen-gruppens välkända MQB-plattform, men i ett uppdaterat utförande.

Visionen är att kommande kombin ID. Vizzion ska fylla alla helt elektriska behov, samtidigt som nästa generations Passat ska erbjuda mer traditionella alternativ. Enligt sajten autoexpress.co.uk kommer den senaste upplagan av företagets turboladdade 2,0-liters TDI-motor följa med Passaten, med effektuttag på mellan 150 och 200 hästkrafter.

Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
1 AV 2
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.
2 AV 2
Senhösten 2019 presenterade Volkswagen elektriska kombin ID. Vizzion.

4Motion och två olika laddhybridsversioner kommer också finnas tillgängliga. Standardversionens eHybrid förväntas leverera strax över 200 hästkrafter, samtidigt som GTE-modellen skräms upp till uppemot 245 hästkrafter. Siffrorna känns igen från Golf eHybrid och Golf GTE.

Den sägs också få ett mycket större batteri än den enhet på 13 kWh som sitter i nuvarande Passat GTE – vilket kommer göra den elektriska räckvidden betydligt längre, eventuellt upp över nio mil.

Bilen ska byggas i Slovakiens huvudstad Bratislava tillsammans med Tourag-suven och ska dela produktionslina med nästa generations Skoda Superb. Auto Express skriver att nya Passat kommer erbjudas som halvkombi eller kombi, men att sedanen – som tidigare rapporterat – försvinner från utbudet.

Hjulbasen sägs dras upp till 2,85 meter (dagens ligger på 2,79 meter), vilket borde ge mer benutrymme åt passagerare i baksätet och mer bagageutrymme. Om två år står nästa Passat förhoppningsvis här och då har vi svaret.