Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Volkswagen Passat inifrån och ut

Det har passerat 99 dagar sedan nya Volkswagen Passat hade världspremiär. Den har ännu inte kommit till handlarna, men snart så. Så länge passar Volkswagen på att bjuda på bilder i mängder som vi passar på att visa dig.

Motorer och svenska priser

Nedan de motorer som är aktuella vid säljstarten samt priserna. Nya Passat är beställningsbar från och med 10 juli. Leveranserna påbörjas vecka 48 (slutet av november).

1,4 TSI Masters sedan (Sportscombi)

Bränsle: Bensin

Effekt: 150 hk

Växellåda: manuell (6-växlad)

CO2-utsläpp: 115 (119) g/km

Förbrukning: 0,51 (0,51) l/mil

Cirkapris: 283 000 (293 000) kronor

2,0 TDI Masters sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 150 hk

Växellåda: manuell (6-växlad)

CO2-utsläpp: 108 (109) g/km

Förbrukning: 0,41 (0,41) l/mil

Cirkapris: 288 000 (298 000) kronor

2,0 TDI DSG Masters sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 150 hk

Växellåda: DSG (6-växlad)

CO2-utsläpp: 118 (121) g/km

Förbrukning: 0,45 (0,46) l/mil

Cirkapris: 307 900 (317 900) kronor

2,0 TDI DSG GT sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 190 hk

Växellåda: DSG (6-växlad)

CO2-utsläpp: 118 (119) g/km

Förbrukning: 0,45 (0,45) l/mil

Cirkapris: 316 000 (326 000) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GT sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 190 hk

Växellåda: DSG (6-växlad)

CO2-utsläpp: 131 (134) g/km

Förbrukning: 0,50 (0,51) l/mil

Cirkapris: 322 900 (332 900) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 240 hk

Växellåda: DSG (7-växlad)

CO2-utsläpp: 139 (140) g/km

Förbrukning: 0,53 (0,54) l/mil

Cirkapris: 378 000 (388 000) kronor

En av årets verkligt stora bilnyheter, inte minst sett med svenska ögon då modellen är populär här hemma i gamla Svedala, är Volkswagen Passat. Det var den 3 juli i år som det var stor världspremiär i Berlin som Teknikens Värld närvarade vid. Nu, tre månader senare, är bilen fortfarande inte lanserad på marknaden. Däremot står den utställd på bilsalongen i Paris. I samband med monterdebuten har Volkswagen skickat ut en hel drös med bilder som tillägg till de dryga 70 bilder som skickades ut i somras. Nu får vi se nya Passat, både sedanversionen och Sportscombi-versionen (heter fortfarande Variant i Tyskland), från alla möjliga vinklar, inifrån och ut samt i genomskärning.

Bilderna hittar du i galleriet nedan.

Sex olika modellversioner av nya Passat är aktuella vid lanseringen i Sverige. I vår nästa år kommer den kanske mest spännande modellversionen, nämligen Passat GTE, det vill säga Passat laddhybrid. Enligt Volkswagens senaste uppgifter drar den vid blandad körning enligt NEDC-körcykeln 0,17 liter per mil vilket motsvarar 37 gram koldioxid per kilometer. Det innebär att Passat blir supermiljöbil (fortfarande oklart vad det kommer att innebära sedan regeringsbytet).

Om ett par veckor ska Teknikens Värld provköra nya Volkswagen Passat, då kan vi berätta allt om Volkswagens nya ögonsten. Hur den är att köra och hur all ny teknik fungerar. För är det något som nya Passat är fullproppad av är det just ny teknik som modellen tidigare halkat efter på jämfört med hos konkurrenterna.

Allt om nya Volkswagen Passat läser du här. De nya bilderna, 123 till antalet, ser du i galleriet nedan.