Nya Volkswagen Passat 2015
Nya Volkswagen Passat 2015 Foto: Mikael Stjerna

Nya Volkswagen Passat officiell – fakta, bilder, film och pris

I kväll har en helt ny generation Volkswagen Passat premiär. Nytt utseende, nya dimensioner och ny teknik är tillhör nyheterna. Här har du alla fakta, bilder, filmer och svenska prisuppgifter.

Motorer och svenska priser

Nedan de motorer som är aktuella vid säljstarten samt priserna. Nya Passat är beställningsbar från och med 10 juli. Leveranserna påbörjas vecka 48 (slutet av november).

1,4 TSI Masters sedan (Sportscombi)

Bränsle: Bensin

Effekt: 150 hk

Växellåda: manuell (6-växlad)

CO2-utsläpp: 115 (119) g/km

Förbrukning: 0,51 (0,51) l/mil

Cirkapris: 283 000 (293 000) kronor

2,0 TDI Masters sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 150 hk

Växellåda: manuell (6-växlad)

CO2-utsläpp: 108 (109) g/km

Förbrukning: 0,41 (0,41) l/mil

Cirkapris: 288 000 (298 000) kronor

2,0 TDI DSG Masters sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 150 hk

Växellåda: DSG (6-växlad)

CO2-utsläpp: 118 (121) g/km

Förbrukning: 0,45 (0,46) l/mil

Cirkapris: 307 900 (317 900) kronor

2,0 TDI DSG GT sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 190 hk

Växellåda: DSG (6-växlad)

CO2-utsläpp: 118 (119) g/km

Förbrukning: 0,45 (0,45) l/mil

Cirkapris: 316 000 (326 000) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GT sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 190 hk

Växellåda: DSG (6-växlad)

CO2-utsläpp: 131 (134) g/km

Förbrukning: 0,50 (0,51) l/mil

Cirkapris: 322 900 (332 900) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)

Bränsle: Diesel

Effekt: 240 hk

Växellåda: DSG (7-växlad)

CO2-utsläpp: 139 (140) g/km

Förbrukning: 0,53 (0,54) l/mil

Cirkapris: 378 000 (388 000) kronor

I Berlin i kväll har Volkswagen dragit skynket av nya Passat, både i sedan- och kombiutförande. Teknikens Värld är på plats för att bevittna det hela och för suga åt sig av all information för att senare förmedla till dig. Bland annat rapporterar vår utsände, Mikael Stjerna, att Martin Winterkorn, Volkswagen-chefen, presenterade nya Passat som följer:

”Vi brukar inte överdriva, men det här är en ny era. Premium i mellanklassen till en kostnad som inte är premium.”

Mycket tid läggs vid modellens nya utseende och den nya teknik som bilen innehåller. Mikael Stjerna berättar per telefon att han gillar vad han ser, det är snyggt och propert men fortfarande väldigt Volkswagen.

– Detta är inte världens åttonde underverk som det ibland låter som under presentationen.

Låt oss nu gå in på den hårdkokta faktan, det du och så många andra så länge gått och väntat på.

Grunden

Passat B8, som nya generationen benämns, är precis som sitt mindre syskon Golf (och koncernsyskon som exempelvis Audi A3 och Seat Leon) baserad på den flexibla MQB-plattformen. I Passat är den identisk med Golf från front till torpedvägg, därefter är den utsträckt.

Storlek och vikt

Nya Passat är två millimeter kortare än sin föregångare. Volkswagen går alltså mot strömmen på denna punkt. Men trots kortare bil är inte innerutrymmena sämre, tvärtom. Hjulbasen har utökats med hela 7,9 centimeter tack vare hjulaxlarna som har flyttats längre fram respektive bak. Det ger också kortare överhäng både fram och bak.

På övriga ledder, höjden och bredden, får vi lära oss nya siffror eftersom nya Passat är både lägre och bredare. På höjden mäter den 145,6 centimeter vilket är 1,4 centimeter lägre än tidigare. På bredden är nya Passat 183,2 centimeter – 1,2 centimeter bredare än föregångaren.

En av de mest intressanta siffrorna är den för bagageutrymmets volym. Sedanversionen rymmer 586 liter, 21 fler än hos föregångaren. Kombiversionen, som i Sverige kommer att hela Sportscombi i stället för Variant, rymmer hela 650 liter, en ökning med 47 liter och därmed har Passat passerat koncernsyskonet Octavia som rymmer 610 liter. En i Sverige tuff kombattant är Volvo V70. Den svenska bästsäljaren, som år efter år tampas med just Passat i försäljningstoppen, rymmer 575 liter.

Med nedfällt baksäte rymmer nya Passat Sportscombi 1 780 liter. Det är 180 liter mer än V70 når upp till.

Vikten är en annan viktig detalj hos nya Passat. Trots relativt identiska dimensioner är den upp till 85 kilo lättare. Något som åstadkommits genom att i större utsträckning använda lättviktsmaterial och varmbearbetat höghållfasthetsstål. Det gynnar både krocksäkerheten och bränsleförbrukningen.

För första gången har Passat aluminium i karossen, något som ökar vridstyvheten. All viktbesparing har också fört med sig att Passat får dra tyngre släp än tidigare, upp till 400 kilo tyngre.

Mikael Stjerna är på världspremiären i Berlin. Det är hans rader om nya Passat som du kommer att läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.

Teknik i nya Passat

Nya Passat har en rad olika tekniska finesser för att göra bilkörandet enklare och säkrare. Flera av nedanstående är världsnyheter för Passat.

Trailer Assist: gör det enklare att backa med släp.

Emergency Assist: bromsar ner bilen till stillastående i en nödsituation.

Traffic Jam Assist: underlättar kökörning.

Active Info Display: digital, interaktiv instrumentering.

Head Up Display: projicerar viktig information, som till exempel hastigheten eller navigeringsikoner, direkt i förarens synfält.

Adaptive Cruise Control (ACC) med Front Assist och City Emergency Brake: Adaptiv farthållare som även håller avståndet till framförvarande fordon samt automatiska bromssystem som använder sig av radar.

Area View: vidareutvecklad runt-om-visning 360 grader runt bilen baserat på fyra kameror och med ny varningsfunktion för hinder.

Park Assist 3.0: tredje generationens parkeringsassistans.

Easy Close: stänger automatiskt bagageluckan på Passat Sportscombi.

Servotronic Sport: progressiv styrning med variabel utväxling där föraren inte behöver vrida lika mycket på ratten.

Multikollisionsbroms: bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa.

Pre-Crash: passagerarskyddsystem.

LED-strålkastare och LED-bakljus: På nya Passat ersätts xenon-lamporna med LED-strålkastare.

Motorerna

Vid lanseringen är fyra motoralternativ aktuella. Totalt ska tio olika motoralternativ efterhand lanseras, från 120 till 280 hästkrafter, varav sju är aktuella för den svenska marknaden. Alla Euro 6-klassificerade och med upp till 20 procent sänkt förbrukning. Alla förbruknings- och prestandasiffror nedan rör kombiversionen då det är den som står för nästan all försäljning i Sverige.

En av de vid lanseringen fyra motorerna är en bensinare – 1,4 TSI ACT BMT (BlueMotion Technology). Som namnet avslöjar är den en 1,4-litersmaskin med möjlighet till bränslebesparing via avstängning av cylindrar (ACT, Active Cylinder Technology). Den ger 150 hästkrafter och 250 newtonmeter. 0-100 km/h går på 8,6 sekunder och toppfarten är 218 km/h. Förbrukningen uppges till 0,51 liter per mil vilket motsvarar 119 gram koldioxid per kilometer. Denna maskin är normalt sammankopplad med en sexväxlad manuell låda men dubbelkopplad DSG-växellåda finns som tillval. DSG är standard till de båda övriga bensinmotorerna på 220 respektive 280 hästkrafter som lanseras senare.

De tre andra motorerna är dieselspisar. Den svagaste – 2,0 TDI BMT – har 150 hästkrafter och 340 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 8,9 sekunder och toppar 216-218 km/h. Förbrukning och utsläpp uppges till 0,41 eller 0,46 liter per mil samt 109 eller 121 gram per kilometer beroende på växellåda. Denna dieselmotor kan kopplas till både sexväxlad manuell låda eller sexstegad DSG-dubbelkopplingslåda.

Mellanalternativet på dieselsidan är även den en tvåliters TDI-maskin men på 190 hästkrafter. Vridmoment, prestanda- och förbrukningssiffror för denna ber vi att få återkomma med.

Starkaste dieselmotorn benämns 2,0 TDI 4Motion GTS och är som beteckningen avslöjar fyrhjulsdriven. Här har Volkswagen pressat upp effekten till hela 240 hästkrafter och vridmomentet till 500 newtonmeter jämnt. Det gör dieselkombin rasande snabb. 0-100 km/h, för kombiversionen som tidigare nämnt, går på 6,3 sekunder. Toppfarten är 238 km/h. Förbrukningen uppges till 0,54 liter per mil och koldioxidutsläppet till 140 gram per kilometer.

En 1,6-liters TDI-maskin på 120 hästkrafter lanseras något senare.

Laddhybrid

En plug in-hybrid, eller laddhybrid som vi säger i Sverige, ska också lanseras. En 156 hästkrafter TSI-bensinmotor kombineras med en 108 hästkrafter stark elmotor. Sammanlagd uteffekt är dock begränsad till 211 hästkrafter. Maxvridet ligger på 400 newtonmeter. Litiumjonbatterier med lagringskapacitet på 9,9 kWh (Golf GTE har 8,8) tillåter upp till fem mils körning på enbart el. Total räckvidd ligger på över 100 mil.

Förbrukningen vid blandad körning ska ligga omkring 0,15 liter per mil och utsläppen omkring 35 gram per kilometer.

Mer om denna laddhybridversion av nya Passat så fort information finns.

Sedanversionen kommer inte att bli en vanlig syn på svenska vägar.

Priset

Nya Volkswagen Passat, både sedan- och kombiversionen, lanseras runt om i Europa under fjärde kvartalet 2014. I Sverige är det vecka 48 som gäller (sista veckan i november) och ingångspriset ligger på 283 000 kronor (1,4 TSI i Masters-utförande och som sedanversion). För alla svenska priser se faktaruta lite längre upp. Redan 10 juli går det att lägga beställning på nya Passat.Ett sista samtal med Mikael Stjerna på världspremiären i Berlin mynnar ut i att Volkswagen har gjort ett bra jobb utseendemässigt.– Utseendet växer hela tiden, den blir snyggare ju mer man tittar på den, hälsar Mikael strax innan han kastar in handduken för dagen.

https://youtu.be/o2uaSp3ZlPAhttps://youtu.be/t7v-k_1sKNYhttps://youtu.be/c-Y1PGXuNVAhttps://youtu.be/VL7-k1FW-Mo