Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100929-volkswagen-passat
100929-volkswagen-passat
100929-volkswagen-passat
100929-volkswagen-passat Foto: Volkswagen / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Nya Volkswagen Passat – snålare och med drag av Phaeton

En av de riktiga storsäljarna på den svenska marknaden kommer nu i ny tappning. Parissalongen har redan dragit i gång i smyg och en av de första nyheterna vi ger oss i kast med är nya Volkswagen Passat.

Volkswagen gör med Passat precis som de gjorde med Golf. Nya generationen Passat är i själva verket en kraftigt ansiktslyft version av den sjätte generationen och bör således kallas Passat 6,5. Vad man än väljer att kalla den nya folkvagnen är det ingen större gissning att säga att det kraftiga ansiktslyftet kommer att säkra Passats topplacering i försäljningsstatistiken ytterligare ett tag. Passat hör till en av de största framgångssagorna i bilhistorien. Sedan den lanserades 1973 har det sålts över 15 miljoner Passat. Denna nya version lär inte bryta trenden.

Vi konstaterar direkt att Volkswagen har haft storlyxlimpan Phaeton som förebild vid formgivningen av nya Passat, vilket vi avslöjade redan i våras som enda svenska media . De ilskna strålkastarna och de fyra kromade ribborna som löper hela vägen mellan strålkastarna för genast tankarna till Phaeton och även baktill har Passat fått en exklusivare framtoning. Identiteten förstärks av de nya strålkastarna som för en extra peng kan fås med Bi-xenonstrålkastare och LED-varselljus där varje ljus består av 15 lysdioder. Utmed sidorna lägger vi märke till skarpare och tydligare markerade linjer. De nya bakljusen sveper runt sidorna och finns i två versioner. Som tillval går det att få bakljusen utrustade LED-teknik och nattdesign i form av ett M, liknande det utförande som finns på Phaeton.

Interiört har det också hänt en del. Stolarnas nackstöd är av en ny konstruktion som går att justera horisontellt, precis som på nya Touareg. Dörrsidorna har designats om och kan fås med stämningsskapande ambiente-belysning. Ett annat nytt tillval är en klimatstol för förare och passagerare med aktiv ventilation och massage, något som hör till ovanligheterna i Passats storleksklass. Ytorna och detaljerna hos instrumentpanelen och mittkonsolen liksom instrument och reglage samt krominläggen runt luftintagen har alla fått ny formgivning och en analog klocka har smugit upp på mitten av instrumentbrädan.

Ett roligt tillval till nya Passat i sedanutförande är ett system som kallas Easy Open. Om bilen är utrustad med Keyless Access räcker det att göra en speciell fotrörelse bakom bilen för att en sensor i stötfångaren ska reagera och skicka en signal till bakluckan som då öppnas automatiskt. Hur många gånger har man inte stått med upptagna händer och önskat att man skulle kunna öppna bakluckan med foten? Naturligtvis öppnar bagageluckan bara för den som har rätt radiofrekvens-id till just den bilen. För extra hjälp på parkeringen utanför mataffären finns Park Assist II – ett system som kan styra in bilen i parkeringsrutor som är parallella med körbanan eller vinkelräta rutor.

Nya Volkswagen Passat erbjuder också en mängd säkerhetssystem. Som tillval finns bland annat Side Assist (känner av trötthet hos föraren, ACC (adaptiv farthållare), Light Assist (helljuskontroll), XDS (elektronisk diffspärr som introducerades på Golf GTI) och Lane Assist (körfältsassistent).

Under motorhuven händer det grejor. Alla sju motoralternativ som erbjuds på den svenska marknaden har blivit snålare. Snålast i gänget är TDI 105 som erbjuder 105 hästkrafter och 250 newtonmeter, i utbyte vill den inte ha mer än 0,41 l/mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppen stannar på miljöbilsmässiga 109 g/km tack vare förbättringar av aerodynamiken, finjusteringar i motorn och start/stopp-system och bromskraftåtervinning. Näst snålast är Passat TDI 140 BlueMotion Technology som vill ha 0,45 l/mil. Bensinmotorn TSI 211 har som beteckningen antyder 211 hästkrafter i stället för tidigare 200. Bränsleförbrukning anges till 0,72 l/mil, vilket är 0,06 liter mindre än den föregående motorn. Följaktligen har CO2-utsläppen minskat från 183 till 169 g/km. Bränsleförbrukningen vid blandad körning för toppversionen – Passat V6 med 300 hk och fyrhjulsdrift – har minskat till 0,92 (tidigare 0,98). Även den hyllade och hissade gasmotorn i Passat EcoFuel har uppdaterats. Den nya versionen har en bränsleförbrukning på 6,6 Nm3 (4,3 kg) fordonsgas per 100 km vid blandad körning. Det motsvarar ett koldioxidutsläpp på 117 g/km. En annan nyhet för Passat är 160 hästar starka MultiFuel-motorn med turbo och kompressor.

TV-TV

Läs mer

Test och provkörningar