Nya Volvo V60 Cross Country – tre snabba från provkörningen
Nya generationen Volvo V60 Cross Country är i allra högsta grad Sverigeaktuell och vi är därför i Luleå och kör modellen för att ta reda på hur bra den är.
Hej Hans! Luleå alltså… inne i de centrala delarna eller?
– Ute på den 60-70 centimeter tjocka isen på Bottenviken.
Och nya V60 Cross Country då?
– Jag kör T5 AWD med 250 hästkrafter och 350 newtonmeter samt fyrhjulsdrift. En motor som i vanliga V60 är trevlig, om än med bara framhjulsdrift.
– Bilen och chassit agerar följsamt, så som vi blivit vana vid hos Volvos SPA-bilar (60- och 90-serierna, reds anm) de senaste åren. Detta trots hög markfrigång på 21 centimeter, 6,3 centimeter mer än hos vanliga V60. Notera att markfrigångssiffrorna hos både V60 och V60 Cross Country har reviderats med ett par centimeter vardera sedan de presenterades från allra första början.
– På utsidan ser man tydligt skillnad mellan V60 och V60 Cross Country, men på insidan gör man det inte. Det anser jag är synd, lite exklusiva V60 Cross Country-detaljer eller -lösningar hade suttit fint.
Vad kostar nya V60 Cross Country, när har den säljpremiär och när är det leveransdags?
– Priserna börjar på 369 900 kronor och det är då V60 Cross Country D4 AWD som avses, den enda modellversion som går att bygga på Volvos sajt för tillfället. Premiär hos Volvo-handlarna är det kommande helg, det vill säga 2-3 februari. Leveranserna kommer igång fram mot sommaren.
Läs hela provkörningen av nya Volvo V60 Cross Country i kommande nummer av Teknikens Värld.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se