Det tar förmodligen emot för Volvo att byta ut nuvarande XC60. Den nu sju år gamla modellen säljer fortfarande som om det inte fanns någon morgondag. XC60 är femma totalt i den svenska nybilsförsäljningen, men mest imponerande är att den är i topp ute i Europa i sitt segment, med god marginal ned till rivaler som Audi Q5 och BMW X3.
Skorna som ska fyllas av nya XC60 är därmed stora. Det har läckt ut mycket lite om den nya designen eftersom inga prototypbilar ännu satt några spår ute på vägarna. Trots det vet vi redan det mesta om nya XC60.
Det finns ingenting som tyder på att Volvo kommer att hålla tillbaka, nya XC60 blir inte en uppfräschad variant av den gamla, snarare något helt nytt. Med nya XC90 lyckades Volvo ta suvsegmentet till en ny nivå, nu ska Volvo försöka upprepa bedriften i den mindre suvklassen.
Precis som XC90, S90 och kommande V90 byggs nya XC60 på SPA-plattformen. Axelavståndet och spårvidden krymper jämfört med XC90 men växer i förhållande till nuvarande XC60.
SPA-plattformen innebär också att de fem- och sexcylindriga motorerna fasas ut. Motorutbudet blir i stort sett det samma som till S90, V90 och XC90, det vill säga fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer.
Den som vill ha prestanda motsvarande en sexcylindrig motor hänvisas till en Twin Engine-modell där en elmotor driver på bakaxeln. Det blir inte bara en toppversion kallad T8 Twin Engine med över 400 hästkrafter totalt. En svagare bensinvariant kallad T5 Twin Engine, samt dieseldrivna motsvarigheter kallade D5 Twin Engine och D6 Twin Engine finns också med i planerna.
Den största nyheten i motorrummet blir trecylindrig. Volvo utvecklar en egen trecylindrig bensinmotor, i första hand för kommande V40 och XC40, men den kommer även att sättas i nya 60-serien. Den trecylindriga motorn kan byggas på samma produktionslinje som den fyrcylindriga, vilket sparar stora pengar åt Volvo. Den trecylindriga motorn ska erbjudas i flera olika alternativ med upp till ungefär 180 hästkrafter. Den är bensindriven men längre fram i tiden kan dieselmotsvarigheter också bli aktuella.
De mindre motorerna är viktiga för att XC60 ska bli populär som tjänstebil, vilket innebär att den måste falla in under 7,5 prisbasbelopp. Grundpriset väntas därmed bli lågt. Men det kan förstås bli högt.
XC60 får samma säkerhetsnivå som XC90, plus den nya teknik som Volvo har i pipelinen. Det handlar framförallt om utökad självkörande teknik. Nya XC60 kan mycket väl bli först ut med ett autonomt körläge.
Designspåret som Volvo har slagit in på med XC90 förs över till XC60, dock i en sportigare tappning. Designchef Thomas Ingenlath har avslöjat att XC60 inte kommer att se ut som en liten XC90, den får ett sportigare anslag och en egen identitet. Invändigt väntar vi oss dock att få se samma avskalade men lyxiga ytor som i XC90, och den stora pekskärmen följer förstås med.
2016 blir S90:s och V90:s år. 2017 är det lanseringsdags för XC60 som då blir först ut i den nya 60-serien. Produktionen kommer till en början att ske uteslutande i Torslanda-fabriken, men XC60 kommer även att byggas i Chengdu-fabriken för försäljning i Kina och export till USA. Det kan även bli aktuellt med XC60-tillverkning i den nya USA-fabriken i South Carolina.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se