Nya Volvo XC60 på väg mot USA-äventyr
Den har redan haft världspremiär, det var på bilsalongen i Genève för en månad sedan. Nu är det dags för premiär nummer två där det stora landet i väst, USA, står på tur för att erövras.
När nya Volvo XC60 hade världspremiär den 7 mars nere på bilsalongen i Genève var intresset på topp. Det var hårt tryck runt bilen i Volvos monter och på teknikensvarld.se flockades ni besökare som aldrig tidigare.
Nu är det snart dags för nya XC60 att ta samma väg som omkring 1,2 miljoner svenskar gjorde mellan 1850 och 1930, nämligen den över Atlanten för att angöra nordamerikansk mark. Det återstår att se om modellen kan nå samma stora intresse ”over there” som den gjorde på ”hemmaplan”. Förutsättningarna finns helt klart även om amerikanerna är lagda åt det ”stora hållet”, det vill säga suvar av större slag som exempelvis XC90 som går väldigt bra i USA, så pass bra att populariteten världen över fått konsekvenser i just USA. Volvo i Nordamerika hinner inte leverera lika många bilar som det finns köpare.
Volvos USA-chef Lex Kerssemakers är den som kommer att dra av skynket på New Yorks bilsalong klockan 14.15 lokal tid onsdagen den 12 april.
I Europa presenterades nya XC60 med fem olika motoralternativ. Dessa är dieselmotorerna D4 AWD med 190 hästkrafter samt D5 AWD med 235 hästkrafter och bensinmotorerna T5 AWD med 254 hästkrafter, T6 AWD med 320 hästkrafter samt T8 Twin Engine med 407 hästkrafter. Sistnämnda är laddhybridalternativet där T6-maskinen på 320 hästkrafter står för drivkraften tillsammans med en elmotor.
Jänkarna kommer inte att få ta del av samma breda motorpalett till nya XC60. De skippar dieselalternativen och satsar, föga förvånande, på T5, T6 och T8. Bensin för hela slanten alltså.
MISSA INTE: Allt om nya XC60 inklusive priser
I samband med USA-premiären för XC60 passar Volvo även på att belysa sina 90 år i branschen. Den 14 april, två dagar efter avtäckningen i New York, är det nämligen exakt 90 år sedan Volvo rullade ut sin första serietillverkade bil någonsin. Modellen hette ÖV4 och när den tog sig igenom portarna på Hisingen-fabriken var det startskottet på svensk bilindustri så som vi känner den i dag.
MISSA INTE: Historien om Volvo och bilarna
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se