Nytolkning av Lancia Delta HF Integrale
Hade det inte varit för HF Integrale-versionen hade Lancia Delta mer eller mindre varit en bortglömd modell i dag. Så här skulle en ny Lancia Delta HF Integrale kunna se ut.
Saab-Lancia 600 hette den i Sverige, i länderna söder om Danmark hette den Lancia Delta. Ingen överdrivet märkvärdig bil i sig och vore det inte för en viss modellversion hade Deltan inte stått högt i kurs hos många i dag. Men tack vare Lancia Delta HF Integrale minns många Deltan med glädje. Delta HF Integrale var den turbomatade och fyrhjulsdrivna versionen som såldes under 1980-talet och en bit in på 1990-talet och som – icke att förglömma – vann en lång rad titlar i rally-VM. Många minns den som bilen med Martini-stripsen.
Modellen är i dag i det närmaste mytomspunnen och trots sina brister en bil som många drömmer att få köra.
Lancia har aldrig spunnit vidare på Delta HF Integrale och vi lär nog inte se någon uppföljare på ett bra tag, om ens aldrig. Därför har 24-årige italienaren Angelo Granata tagit tjuren vid hornen och ritat en ny Lancia Delta som kan få den italienska biltillverkaren på bättre tankar.
Hans Lancia Delta HF Integrale bär de klassiska Delta-attributen med kantig femdörrarskaross och platt, upprätt grill som inte kan misstas för att sitta på någonting annat än just en Delta. De dubbla runda strålkastarna finns där också, om än moderniserade med lysdioder, något vi även hittar i bakljusen som inte är lika rektangulära som på originalet.
Under huven ser Angelo Granata gärna att Fiats 1,75-litersmaskin på 240 hästkrafter tar plats och att kraften från den matas till en sexväxlad manuell låda som skickar kraften vidare ut till alla fyra hjulen. Granata har till och med preciserat bilens prestanda, trots att den bara finns i hans drömmar! 0-100 km/h på 6,2 sekunder och toppfart på 242 km/h.
Vad tycker du? Är detta en rättvis nytolkning av ikonen?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se