Nytt motoralternativ till Citroën C5 Aircross
Citroën släpper ett nytt motoralternativ till C5 Aircross, med tilläggsnamnet Hybrid 136. Det handlar om 48-volts mildhybridteknik.
Förra året uppdaterades Citroën C5 Aircross. Nu presenteras en ny motor som ytterligare alternativ för modellen. Det handlar om 48-voltsteknik i kombination med en bensinmotor på 136 hästkrafter, kopplat till en ny så kallad ë-DCS6-växellåda med en elmotor på 21 kilowatt.
Med det nya motoralternativet släpper C5 Aircross ut 15 procent mindre koldioxid jämfört med motsvarande bensinmotor utan hybridteknik.
Hybridtekniken är baserad på en ny generation 1,2-liters PureTech-bensinmotor som är anpassad för hybridisering. Den har tre cylindrar och är på 1 199 cm3. 136 hästkrafter, som sagt, vid 5 500 rpm och vridmoment på 230 Nm vid 1 750 rpm. Den har också turbo och kamkedja.
48-voltsystemet innebär att bilen kan köras på enbart el en kort stund i låg hastighet samt att bensinmotorn får hjälp vid start. När man bromsar laddas batteriet upp. Batteriet ska inte stjäla plats i bilen.
Hybrid 136 kompletterar C5 Aircross befintliga elektrifierade modellserie som inkluderar laddhybriderna Hybrid 180 och Hybrid 225. Endast den sistnämnda av laddhybridversionerna finns i Sverige däremot.
Det presenteras inget exakt pris, men i pressmeddelandet skriver Citroën att priset ska vara ”nära den dieseldrivna modellversionen”. Den kostar från 394 990 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se