Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070716-peugeot-207-vti070716-peugeot-207-vti070716-peugeot-207-vti
070716-peugeot-207-vti

Nytt motoralternativ till Peugeot 207

Det är cirka ett år sedan Peugeot 207 introducerades. Tills i dag har man bland annat kunnat välja en bensinare på 1,6 liter och 110 hästkrafter. Denna ersätts nu av en lika stor motor med tio extra hästar.

Den nya bensinmotorn är en så kallad VTi-motor på 1,6 liter med dubbla överliggande kamaxlar och 16 ventiler. Den har 120 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 160 Nm vid 4 250 varv/minut. Peugeots mål med denna motor är att framhäva körglädjen samtidigt som driftskostnaderna ska hållas låga. Bensinförbrukning anges till låga 0,61 liter per mil vid blandad körning (manuell låda) samtidigt som den släpper ut 145 gram koldioxid per kilometer.

Det som gör VTi-motorn något ovanlig i denna småbilsklass är att den har variabla ventiltider både på insug- och avgaskamaxeln i kombination med variabel ventillyftteknik för insugsventilerna.

Den nya VTi-motorn kommer att erbjudas till både tre- och femdörrarsmodellerna samt plåtcabrioleten 207 CC. En annan nyhet i samband med nya motorn är att man nu kan få automatlåda till sin Peugeot 207. Köper man alltså VTi-motorn kan man välja till en fyrstegad adaptiv automat med Porsches Tiptronic-system.