Nytt pickupkoncept från Geely – Farizon FX
Volvo Cars kinesiska ägare Geely Auto Group äger inte bara en rad av bilmärken utan utvecklar ständigt egna nya bilar. Senast ut är Geely Farizon FX, en verklig folkpickup!
Trenden med högbyggda suvbilar är stark, särskilt i Kina. Tidigare var den kinesiska bilmarknaden kraftigt fokuserad på fyrdörrars sedaner men i takt med att den moderne kinesen vill efterlikna resten av världen säljs allt fler suvar.
Geely Auto Group – där Volvo Cars ingår tillsammans med Polestar, Lynk & Co, Lotus, Geometry, Proton samt Londontaxibilmärket LEVC – är en ständigt växande bilkoncern. Med allt fler bilmodeller i sin produktportfölj.
På hemmamarknaden har mellanklass-suven Geely Boyue Pro SUV blivit en försäljningssuccé, sedan starten för fyra år sedan har man tillverkat en miljon exemplar av Boyue. På exportmarknader som Sydamerika, Ryssland och Mellanöstern säljs bilen under namnet Emgrand X7 Sport eller som Proton X70. Bland annat delas drivlineteknik med Volvo XC40 eftersom Boyue Pro SUV finns med 1,5-liters trecylindrig VEA Drive-E kopplad till sjuväxlad dubbelkopplingslåda DCT – samma konfiguration som hos XC40 T3.
Men nu har utvecklings- och designteamet under ledning av bland annat engelsmannen Peter Horbury (född 1950) utvecklat en mix av suv och pickup. Nya hantverksbilen Geely Farizon FX är i grunden Boyue Pro SUV men med en flakpåbyggnad bakom baksätet! Siluetten blir klart baktung med den utstickande pickupdelen. Yttermåtten är 4 905 millimeter lång, 1 831 mm bred, 1 713 mm hög samt axelavstånd på 2 670 mm. Flakmåtten blir i sammanhanget minimalistiska: längd 1 125 mm, bredd 1 230 mm, höjd 460 mm. En Europa-lastpall har som jämförelse måtten 1 200 x 800 mm. Geely Farizon FX introduceras just nu i Kina, eventuell export är inte fastställd.
Den minnesgoda läsaren tänker givetvis på den liknande livsstilspickupen Subaru Baja som tillverkades 2003-06 i Subarus fabrik i Lafayette, Indiana, för den amerikanska marknaden. Baja – efter det mexikanska ökenrallyt – baserades på första generationen Outback, som i grunden var en vanlig Legacy kombi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se