Nytt världsrekord på is – 331,61 km/h
Ledsen Bentley, Pirelli och Juha Kankkunen. Ert världsrekord på is höll sig inte mer än några veckor. Nu har Nokian Tyres slagit nytt världsrekord med en Audi RS6 utrustad med dubbdäcken Hakkapeliitta 7.
10 februari 2011. Forne rallyvärldsmästaren Juha Kankkunen rattade en Bentley Continental Supersports med dubbfria Pirelli SottoZero II 275/40 R20 på Bottenvikens is. Han kom upp i hissnande 330,695 km/h vilket var nytt världsrekord med råge.
6 mars 2011. Nokian Tyres testförare Janne Laitinen rattade en Audi RS6 med dubbade Nokian Hakkapeliitta 7 255/25 R20, även detta på Bottenvikens is. Han kom upp i 331,610 km/h.
Bentley och Juha Kankkunen slog sig för bröstet efter sitt världsrekord, men tyvärr, det stod sig inte längre än drygt tre veckor. Numera är det alltså Nokian Tyres som är världsrekordinnehavare med marginalen 0,915 km/h då det var den finska däcktillverkaren som utförde körningen som en del i deras testverksamhet.
− Att testa vinterdäck i höga hastigheter och i krävande förhållanden ingår som en viktig del i utvecklingen av nya vinterdäck. Genom att ständigt pröva gränserna lär vi nya saker som sedan syns på våra produkter, säger Matti Morri, chef för Nokian Tyres tekniska kundtjänst.
Guinness rekordbok har detaljerade regler för hastighetsrekord på is. Tiden mäts på en körsträcka som är en kilometer lång och tidmätning sker när sträckan körs åt båda hållen. Världsrekordet är genomsnittet av dessa båda mätningar. Starten sker flygande och körningen får pågå under en timme. Isen på banan måste vara naturlig och den får inte ruggas upp eller behandlas med kemikalier. Däcken på bilen måste vara kommersiellt tillgängliga och de måste vara godkända för trafik i det land där världsrekordkörningen sker, i detta fall Finland eftersom körningen ägde rum på isen utanför Uleåborg.
https://youtu.be/NIWABCS9Ilg?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se