O-Team Zafira Life – mullrande bygge från Opel
Luftfjädring, V8-muller, vinge, häftig strajpning, fräcka fälgar, vinge på taket och mer på det – här bygget O-Team Zafira Life som förmodligen kommer att göra dig besviken.
Skåpbilar med prestanda, eller som i alla fall ger sken av sådan, har vi skrivit om förr här på teknikensvarld.se. Ni minns nog kittet till Ford Transit från MS-RT som vi skrev om förra året liksom de två trimmade Fordarna, en Tourneo Connect och en Transit Connect, med RS och ST-teknik som vi lyfte fram tidigare i år. Nu flyttar vi fokus till Opel och deras nya bygge O-Team Zafira Life.
Bilen har visats upp under den stora Opelträffen i Oschersleben och bygger på fjärde generationen Zafira, en modell som blev officiell i januari och som du kan läsa om här.
Det handlar med andra ord inte om en äkta skåpbil utan en minibuss/mpv med dekaler för de bakre rutorna. Vinge på taket, kjolar längs trösklarna, 20-tums BBS-fälgar, gula bromsok som kontrollerar skivorna med en diameter på 380 millimeter samt kängurubåge i fronten tuffar till bilen.O-Team Zafira Life har luftfjädring som även kan kontrolleras med en fjärrkontroll på distans.
Bilen vill flörta med fantaster av såväl teveserier från 80-talet som Opels motorsportshistoria. Namnet för tankarna till serien A-team och det gör också strajpningen på bilen men färgerna är en nytolkning av Opels klassiska tävlingsfärger, som vi tidigare sett på konceptet Opel GT X Experimental. En stil som går igen invändigt med detaljer i fluorescerande gult och stolar är hämtade från modellen Insignia GSi (läs vår provkörning av bilen här).
Under huven har det hänt mindre. Där finns den vanliga toppmotorn, en tvålitersdiesel på 177 hästkrafter kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen tar sig med andra ord 0-100 km/h på 10,4 sekunder och toppar 185 km/h. Inga dåliga siffror i och för sig men matchar inte ljudet av en mullrande V8 som uppstår när du vrider på nyckeln. Jo, det är sant.Se bilen demonstreras på klippet nedan.
https://youtu.be/vX8RCV_pugk
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se