Officiell: Teslas el-suv Model X lyfter vingarna
Tesla Motors har visat upp sin helelektriska suv Model X, crossovern som har nydanande dörrar och accelererar till 100 snabbare än en Porsche 911.
Lamborghini, DeLorean, Koenigsegg och Tesla. En brokig skara märken som numer har en sak gemensamt – udda dörrar. Den senaste i raden är amerikanska Tesla vars ”falkvingedörrar” ska ge ett lätt insteg till bilen i trånga parkeringsgarage. Vd Elon Musk menade vid avtäckningen att Model X har ”mer utrymme än en minibuss, mer stil än en suv och mer prestanda än en sportbil”, skriver Green Autoblog.
Och tack vare att man gjort sig av med skrymmande detaljer som förbränningsmotorer har man fått plats för sju, bagageutrymme fram och en 0-100-tid på 4,4 sekunder. Tesla hävdar att bara bagageutrymmet fram (som man döpt till front + trunk = frunk) är lika stort som bagageutrymmet i en Audi Q7. Enligt VDA-norm betyder det 575 liter, men för att lasta så mycket behöver man först komma åt lastutrymmet vilket Tesla själva hade lite problem med under uppvisningen.
https://youtu.be/SA0uwQqyGCw?width=575&height=353Model X bygger tekniskt på den sedan tidigare lanserade Model S, den sjusitsiga sedanen som teknikensvarld.se skrivit om tidigare. Jämfört med den kommer den större och tyngre Model X få en tio procent kortare räckvidd, vilket betyder 43 mil för den minsta motorn på 40 kWh. Värre motorer kommer också finnas med 60 och 85 kWh men då sjunker räckvidden ner till som minst 33 mil innan det är dags att hala fram sladden och tanka.
Men det är inte bara teknik som hämtas från Model S, även priset är beräknat att hamna i samma nivå som den mindre modellen. Det betyder 57 500 dollar, motsvarande strax över 380 000 kronor för ett exemplar med minsta elmotorn. Målsättningen är att bilen ska locka mellan 10 000 och 15 000 Model X-köpare per år.
Inuti bilen finns tre rader med skålade stolar i uppsättningen 2-3-2 med den tredje radens två sitsar längst bak. På instrumentpanelen finns en 17 tum stor touchskärm som en del av Teslas infotainmentsystem.
För de som bokat de första exemplaren av den mindre Model S kommer de första bilarna hamna hos kunderna i slutet av juli men Model X-kunderna får vänta till 2013. En tredje modell är också i görningen med inplanerad världspremiär om två år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se