Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Opel Adam Swing Top
Opel Adam Swing Top
Opel Adam Swing Top
Opel Adam Swing Top Foto: Axel Wierdemann

Opel Adam Swing Top ger dig riktig stjärnhimmel

Till din Opel Adam kan du köpa fejkad stjärnhimmel. Men från och med nu kan du köpa till äkta stjärnhimmel, inklusive stjärnfall, i och med lanseringen av ”cabrioletversionen” Swing Top.

Opel gör ingen stor sak av det när de nu visar upp Adam Swing Top för första gången. Pressmeddelandet är kort och bilderna väldigt få.

Det var i januari förra året som Teknikens Värld exklusivt kunde visa spionbilder på att Opels lilla instegsmodell Adam var på väg att bli taklös. Vi kallade den då för ”Cabrio”, men nu får vi erfara att biltillverkaren från Rüsselsheim har valt det käcka namnet Swing Top.

Fejkad stjärnhimmel.

Opel Adam Swing Top är ingen traditionell cabriolet utan har ett canvastak som kan fällas bak likt den lösning som Fiat 500C har, men i Opels fall fälls det inte över bakkanten mot bakluckan.

Adam Swing Top baseras på Adam Jam, den billigare av de tre grundversionerna (övriga heter Slam och Glam).

Med ett tryck på en knapp öppnas taket på fem sekunder och stjärnklara nätter får man en stjärnhimmel ovanför hjässan som heter duga. Vanliga plåttaksförsedda Adam har också stjärnhimmel, men då handlar det om en fejkad sådan som ingår i tillvalslistan (se bild här intill).

Canvastaket går att stänga i farter upp till 140 km/h och ska dessutom vara ”akustiskt avstämt” för att bjuda på låg ljudnivå i kupén.

Opel Adam Swing Top kostar från 14 990 euro, inklusive skatter, i hemlandet Tyskland. Det motsvarar 142 600 kronor. I Sverige kostar vanliga Opel Adam från 159 900 kronor, men då är det fler hästar och andra utrustningsnivåer som gäller.

Opel Adam Swing Top Foto: Axel Wierdemann

Ny automatlåda

I samband med introduktionen av Adam Swing Top presenterar Opel även en ny växellåda, nämligen tredje generationen Easytronic, därmed kallad Easytronic 3.0. Den sägs kombinera komforten hos en automatlåda med bränsleeffektiviteten hos en manuell låda. Responstiderna ska vara kortare än tidigare och Opel hävdar att ingen annan automatiserad växellåda växlar med sådan jämnhet och hastighet som nya Easytronic-lådan.

I exempelvis Opel Adam med 1,4-liters EcoFlex-bensinmotor på 87 hästkrafter (säljs ej i Sverige) sänks förbrukningen med fyra centiliter per mil vid blandad körning jämfört med när samma motor är sammankopplad med den femväxlade manuella lådan. Förbruknings- och utsläppssiffrorna landar därmed på 0,47 liter per mil och 109 gram per kilometer.

Easytronic 3.0-lådan finns som tillval för 600 euro, motsvarande 5 700 kronor.

När Adam Swing Top och Easytronic 3.0 når svensk mark är inte känt.

Opel Easytronic 3.0 Foto: Adam Opel AG / Opel PR