Opel Ampera – direktrapport från provkörningen
Erik Gustafsson har lämnat ett regnigt Stockholm för att åka till ett lika regnigt Amsterdam. Där är han i full fart att provköra nya Opel Ampera, hybridbilen som vägrar kalla sig hybrid.
Hej Erik, hur har du det i Amsterdam och vad är det för något du kör?
Jo tack, det står bara bra till! Jag kör nya Opel Ampera som började livet som en Chevrolet Volt.
Hur menar du då?
Jo alltså, det är ju samma bil egentligen, men de har gjort om den så att den ska passa Europa bättre.
Hur mycket skiljer de sig åt?
Det är rätt stor skillnad på utsidan men på insidan är det ganska likt i Opeln jämfört med Chevan. Men det häftiga med den här bilen är inte utseendet, det är drivlinan!
Låter spännande, vad har de kokat i hop för något?
Ja till att börja med drivs bilen helt och hållet av en elmotor på 150 hästkrafter och 370 newtonmeter.
Men vänta nu, har inte den här en vanlig bensinmotor också?
Jo det har den, men den fungerar bara som hjälpmotor åt elmotorn. När batteriet tar slut så hugger en 1,4-liters fyrcylindrig motor på 86 hästkrafter in, men den driver aldrig direkt på drivhjulen. Den skapar istället energi åt elmotorn som får fungera som generator.
Hur långt kommer man på elmotorn utan bensin?
Med bara elmotorn kan man komma mellan 40-80 kilometer enligt Opel och än så länge verkar det stämma, men så har vi inte provkört klart än. Den totala räckvidden med bensin och allt anges till dryga 50 mil.
Du sa att det är en Cheva i grunden, har den typisk amerikanskt chassi då också?
Nej de har jobbat på att få den lite mer europeisk, med lite styvare och fastare fjädring. Jag tycker att de lyckats rätt bra med chassit, det är inte gungigt eller särskilt stötigt här på de holländska vägarna. Men det är en sak i väguppträdandet som oroar…
Oj! Vad är det som oroar?
Det får du läsa om i nummer 17 som kommer ut den fjärde augusti!
Det här låter som något man inte får missa. Vi ses här på redaktionen när du kommer hem, hej på dig!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se