Opel Ampera – plug in-hybriden är nu officiell
Europas variant på Chevrolet Volt heter som bekant Opel Ampera – bilen som kunde ha blivit en Saab. Nu är den officiell då den avtäcktes i Genève i går kväll, precis som många andra bilar. Med en elmotor på 150 hästkrafter ska den kunna nå mål mer än 50 mil bort till låga färdkostnader.
Plug in-hybriden Chevrolet Volt avtäcktes i september. En av de mest omtalade bilarna förra året. Ganska tidigt fick vi reda på att bilen inte var ämnad för den europeiska marknaden. I stället är det med Opel-blixten i nyllet som vi får ta del av jänkarnas teknik, i form av Opel Ampera. Men du kan inte gå och köpa bilen efter att Genèvesalongen har stängt portarna för i år. Du kan inte ens köpa den nästa år, då Volt går att köpa på andra sidan Atlanten. Först 2011 är det möjligt slänga upp en bunt sedlar och glida hem ljudlöst med denna kärra. Frågan är hur det ser ut om två år drygt. Kommer Ampera att vara ensam herre på täppan i klassen här i Europa, eller har fler biltillverkare vaknat till liv då och erbjuder samma typ av E-REV-fordon som Ampera ändå är. E-REV står för Extended-Range Electric Vehicle vilket kan översättas med elfordon med förlängd räckvidd.
Skillnaden mellan denna typ (som dessutom är laddbar via elnätet) och andra hybridbilar på marknaden i dag (exempelvis Toyota Prius, Honda Civic Hybrid och Honda Insight) är att den förflyttar sig med hjälp av elektricitet vid alla farter under hela färden. Kraften till elmotorn, som är på 150 hästkrafter och 370 newtonmeter, kommer från litiumjonbatterierna som har en kapacitet på 16 kWh. När batteriernas kräm tagit slut går förbränningsmotorn (bensin) igång och förser elmotorn med den elektricitet som den behöver. Samtidigt laddas batteripaketet. Enbart på batteridrift, innan förbränningsmotorn kickar in, kan man köra sex mil vilket kan ses en aning märkligt eftersom syskonbilen Chevrolet Volt klarar av 6,4 mil enligt tidigare uppgifter. Med tanken full av bensin och möjlighet att låta förbränningsmotorn assistera elmotorn fixar Ampera distanser på över 50 mil. För att förlänga räckvidden i största möjliga mån har man jobbat mycket på att optimera bilens aerodynamik samt försett den med extra lättrullande däck på 17-tumsfälgarna.
Elmotorn ger inte Ampera några väldiga prestandasiffror men fullt tillräckliga. 0-100 km/h tar runt nio sekunder och toppfarten anges till 161 km/h.
Opel Ampera är större på alla ledder (dock ej på höjden) än exempelvis nya Golf. Med sin längd på 4,4 meter är den decimetern kortare än en Volvo S40, men det tar den igen med ett axelavstånd som är fem centimeter längre än hos Volvon – 2,69 meter. På bredden är den 1,8 meter bred och på höjden 1,43 meter. Ampera är dock ingen storlastare med tanke på att den är strikt fyrsitsig och endast sväljer 301 liter bagage längst bak.
Framtiden är alltså här, synd bara att den är så långt borta som år 2011.
För mer information om systemet bakom Ampera och driftskostnader rekommenderas du att läsa denna artikel.
https://youtu.be/Rzodtuda4P4?width=575&height=347
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se