Opel Ampera – så dyr blir den
Nu presenterar Opel rekommenderat pris för plug in-hybriden Ampera i Europa. Vi visste att den inte skulle bli billig men att den skulle bli så här dyr hade vi inte räknat med.
Knappast någon bilintresserad kan väl ha missat vad Chevrolet Volt är för någon bil. Men Opel Ampera – det namnet kanske inte ringer lika många klockor. Lugn, det är enkelt – Opel Ampera är helt enkelt en Chevrolet Volt med nytt namn och lite ny design i fronten. Det handlar om rebrandning av den gamla skolan och anledningen till namnbytet är att Ampera ska säljas i Europa medan Volts revir består av Nordamerika. Både Volt och Ampera har fått enorm uppmärksamhet de senaste åren men först nu berättar Opel hur mycket det kommer att kosta att köra deras första plug in-hybrid.
Det rekommenderade priset för Ampera i Europa är satt till 42900 euro, cirka 400000 kronor i dagens växelkurs. Nationell moms är inkluderad. I Tyskland, med 19 procents moms, är nettopriset för Ampera 36050 euro. Utrustningsnivåerna kommer att skilja från land till land och därför kan priser i olika länder skilja. Några svenska priser finns dessvärre ännu inte. Den som känner köpsuget komma krypande kan gå in på opel-ampera.com och reservera en bil. Den riktiga försäljningen startar under fjärde kvartalet 2011.
Ampera blir alltså ingen billig bil, jämförd med konventionellt motoriserade bilar i golfklassen framstår den som oförskämt dyr. Det återstår dock att se hur mycket statliga subventioner kommer att påverka priset. Den närmaste jämförelsen är Nissans renodlade elbil Leaf som kommer att kosta cirka 30000 euro efter att statliga subventioner har dragits bort från priset. I Amperas och Leafs fall ska man också ta hänsyn till att priset gäller för både bil och batterier. Några av Opels och Nissans konkurrenter väljer att bara ta betalt för bilen och sedan leasa ut batterierna, Opel menar dock att deras strategi är bättre eftersom alla missförstånd elimineras genom att den totala kostnaden för bil och batteri blir tydligare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se