Opel Astra facelift officiell
Mycket nytt i uppdaterade Astra, men en ny Astra rör det sig inte om, oavsett vad Opel säger. Bland nyheterna finner vi niostegad automatlåda, digitalt instrumentkluster och trådlös laddning av mobiltelefoner.
Hösten 2015 kom Astra generation K (Astra tog över ”bokstavsuppräkningen” från Kadett) och mycket bättre start kunde Opel inte få för sin C-segmentstora modell, Astra blev omgående utsedd till Årets Bil i Europa 2016 och samtidigt korades den till vinnare i Teknikens Världs test där modellen genomgick en hård kamp mot Volkswagen Golf och Peugeot 308. De båda vinsterna banade väg för Astras försäljningssiffror som vek av spikrakt uppåt.
Då, för fyra år sedan, var Opel en del av General Motors. Numera är den tyska biltillverkaren en del av franska PSA-koncernen och därmed är Astra också ”syskon” till bland annat Peugeot 308, även om de båda fortfarande är rivaler.
Uppdaterade Astra är inte en ny generation som Opel vill ha det till. Att det inte är en ny generation syns redan vid första anblicken. Bilen är inte identisk med hur den har sett ut sedan 2015, men inte långt ifrån. Fronten är något omarbetad med nya kromribbor i grillen, en variant på hur det ser ut på senaste generationen Insignia. Grillmönstret är lätt förändrat, men det är inget som syns på håll.
Stötfångaren är sig oerhört lik men nedre delen med dimljus och luftintag är omarbetad.
Tittar du på nya Astra från sidan eller bakifrån ser du inga som helst skillnaderna. Några förändringar finns där inte, inte ens på bakljusen.
Interiört ser det också ut som tidigare, men föraren har en annan utsikt. Framför ratten, i mätarhuset, har nämligen ett digitalt mätarkluster tagit plats. De djupa mätarrundlarna är därmed ett minne blott.
Infotainmentsystemet är kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay. Trådlös laddning av ”nallen” är en annan nyhet på insidan.
Opel skriver att modellen är 200 kilo lättare än föregående generation, vilket ska få oss att tro att uppdateringen har bantat bort denna vikt. Så är det så klart inte. När dagens Astra kom för fyra år sedan var den 200 kilo lättare än sin föregångare. Om den skulle ha bantat ytterligare 200 kilo, bara genom väldigt små uppdateringar, hade Astra varit nere runt 1 100 kilo i tjänstevikt. Så är det alltså inte.
Vidare beskriver Opel uppdaterade Astra som upp till 19 procent vänligare mot ozonlagret. Utsläppen av koldioxid har alltså minskat med samma siffra. Detta har man åstadkommit tack vare nya motorer, samtliga med start/stopp-teknik. Alla motorer, även bensinarna, är dessutom utrustade med partikelfilter och Euro 6d-certifierade, det vill säga den avgasreglering som träder i kraft 2021 och som är hårdare än Euro 6d-TEMP som många andra biltillverkare i nuläget arbetar efter.
Till Astra årsmodell 2020 finns en trecylindrig 1,2-litersmotor som, även om PSA har en motsvarande med väldigt lika specifikationer, sägs vara utvecklad av Opels ingenjörer. I Astra har denna maskin tre olika effekt- och vridmomentsuttag – 110 hk och 195 Nm, 130 hk och 225 Nm samt 145 hk och 225 Nm. Motorn hör ihop med en sexväxlad manuell låda.
En 1,4-litersbensinare på 145 hästkrafter och 236 newtonmeter finns också, alltså med väldigt snarlika siffror som den kraftigaste 1,2-litersmotorn. Den stora skillnaden är en annan transmission, nämligen en sjustegad CVT-låda.
Enligt WLTP-körcykeln ligger förbrukningen vid kombinerad körning (motsvarar ungefär det man tidigare kallade blandad körning) mellan 0,52 och 0,59 liter per mil vilket motsvarar 120 till 136 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna är dock preliminära.
Dieselmotorerna ska inte skrivas i plural då det bara rör sig om en maskin, men i två olika utföranden. Motorn är på 1,5 liter och levererar 105 hk/260 Nm respektive 122 hk/300 Nm. Båda alternativen är kopplade till manuella lådor med sex växlar, dock kan den kraftigare varianten förses med en niostegad automatlåda. Det är första gången Opel erbjuder en automatlåda med så många växlar.Förbrukningen för dieselvarianterna ligger mellan 0,44 och 0,53 liter per mil enligt WLTP:s mönster för kombinerad körning vilket motsvarar 117-139 gram koldioxid per kilometer. Även här handlar det om preliminära siffror.
https://youtu.be/0hq08SaLUcwPrecis som tidigare finns Intellilux LED matrix-strålkastare, något nuvarande generation Astra var ensam om att ha i klassen när den kom 2015. Den är inte ensam med det i dag, men snudd på det.Kollisionsvarnare med autobroms som reagerar på fordon och fotgängare, adaptiv farthållare, skyltavläsare, filhållningsassistent och mycket annat finns bland säkerhetsdetaljerna.En annan grej som även kan beskrivas som säkerhetshöjande är de Aktion Gesunder Rücken-certifierade (AGR) ergonomiska stolarna, som är tillval. Dessa ska förhindra träsmak i baken och erbjuder både ventilation- och massagefunktioner.Vi misstänker att den publika visningen av uppdaterade Astra äger rum på bilsalongen i Frankfurt i september och att försäljningen påbörjas strax därefter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se