Opel GSi är tillbaka – i nya Insignia
Opels prestandamärke GSi är på väg tillbaka. Först ut att bära det klassiska namnet blir Insignia, som i toppversionen får 260 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Opel Insignia GSi får en tvåliters turbomotor med 260 hästkrafter, fyrhjulsdrift, modifierat chassi och Brembo-bromsar. Den ska också bli lättare än övriga Insignia-modeller.
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km/h. Några officiella prestandauppgifter finns inte ännu.
Chassit vilar en centimeter närmare marken än övriga modeller, och det finns ett körläge som heter "Competition". Två klick på ESP-knappen stänger av antisladdsystemet, för att ge "erfarna förare chansen att briljera när de kör på bana". Fyrhjulsdriftsystemet blir av samma typ som i Ford Focus RS, men förmodligen utan något "Drift Mode".
GSi-märkets återkomst väcker liv i en 33-årig historia av sportiga Oplar. Först ut var Manta GSi, lanserad 1984, följd av Kadett 2,0 GSi 16V 1988, med 150 hästkrafter. Märket har legat i dvala i många år, men nu kommer det tillbaka.
Insignia GSi lanseras på bilsalongen i Frankfurt i september, och kan beställas i Tyskland från mitten av oktober. Det är ännu inte fastställt vad bilen kommer att kosta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se