Opel GTC Paris – linjeskön Astra
Opels Astra-program är inte komplett utan en coupé. På Parissalongen nästa månad visas kombin Astra Sports Tourer upp, men också en konceptbil benämnd GTC Paris som utom all tvivel är ett smakprov på nya Astra GTC.
Med Insignia och nu senast nya generationen Astra har Opel påbörjat en helt ny resa där form står i fokus. Opel själva kallar formspråket för ”skulpturalt artisteri möter tysk precision” och det är just det bilen på bilderna här står för. Opel vice designchef Mark Adams gav sina teammedlemmar i uppgift att formge en bil som uttrycker den mest emotionella och uttrycksfulla hos Opels nya formspråk. Resultatet är konceptbilen Opel GTC Paris som ska visas upp på just Parissalongen om mindre än en månad. Där kommer den att vara huvudblickfånget i Opels monter tillsammans med nya Opel Astra kombi, eller Sports Tourer som den heter.
Formerna till denna tredörrars kombicoupé har hämtat inspiration från ett citat ur en känd novell, Jonathan Livingston Seagull, skriven av Richard Bach 1970. Citatet lyder ”...och farten var ren skönhet”. Om formerna och linjeföringen är lyckad eller inte är upp till betraktaren, men nog får man påstå att Opel har lagt om kursen rejält från sitt tidigare kantiga format (tänker främst på Insignias föregångare Vectra).
– Vi ville visualisera varumärkets mest emotionella sida och tycker att den här bilen har den rätta framtoningen för att förstärka Opels kraftfulla och sportiga karaktär, förklarar vice designchef Mark Adams.
Dagens pressmeddelande från Opel är precis så kryptiskt som man kan föreställa sig när det berättas om en konceptbil innan själva salongspremiären. Det pratas mestadels om formerna, så klart, som exempelvis ”hockeyklubban” som löper längs med dörrtröskeln och upp mot sidobackspegeln, samma designknep som Insignia har. Ett annat intressant karossveck är det som ger bilen dess kraftfulla skuldra över bakpartiet, nämligen det som löper från dörrhandtaget svagt uppåt längs med bakskärmen för att avslutas i symbios med bakljuset. Fronten och huven har samma upplägg som nya Astra men med fler svepande linjer längs spoilern och med aningen mer hopsnörpt mun (det vill säga grillen).
Konceptbilen är kryddad med fyra rejäla fötter – fälg och däck mäter 21 tum på höjden.
Vad som döljer sig innanför dörrarna får vi veta först på Parissalongen den 2 oktober, för i dag varken berättar eller visar Opel något av innanmätet.
Några tekniska delar de däremot med sig. Opel GTC Paris är 4,46 meter lång och femsitsig. Chassit har en egen konstruktion med extra bredd, bakaxeln har hjulupphängning av semiindividuell typ och är även försedd med Watt-länkage precis som på nya Astra. Detta ska göra körningen mer underhållande och underlätta hård kurvtagning. En elektronisk differentialbroms sitter mellan de drivande framhjulen. Även Opels adaptiva fjädringssystem FlexRide finns på bilen, här i uppdaterad version.
Under huven sitter en direktinsprutad turbofyra med, som Opel uttrycker det, massor av effekt och vridmoment. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda. Start/stopp-teknik för sund bränsleekonomi finns också.
Opel GTC Paris är alltså en konceptbil, men vi misstänker starkt att bilen är ett rejält smakprov på vad som komma skall, nämligen Astra GTC eller om den kanske kommer att benämnas Astra Coupé.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se