Opel Insignia Country Tourer debuterar med ny diesel
Dieselmotorns gloria må ha halkat på sned men under Frankfurtsalongen kommer Opel att presentera nya Insignia Country Tourer med en ny toppversionsdiesel.
Opel Insignia Country Tourer kommer att göra världsdebut under Frankfurtsalongen men det mest matnyttiga har du redan sedan i våras kunnat läsa här på Teknikens Värld vad gäller Opels svar på exempelvis Volkswagen Passat Alltrack. Nu står det dock klart att Opel väljer att presentera den nya versionen av Insignia med den nyutvecklad dieselmotor som nu har kommit i produktion.
Det rör sig om en tvålitersmotor med dubbla turboaggregat och ett effektuttag på maximala 210 hästkrafter vid 4 000 r/min och ett maximalt vridmoment på 480 newtonmeter vid 1 500 r/min.
Siffrorna för förbrukning och utsläpp är 0,69 liter per mil vid blandad körning och 183 gram koldioxid per kilometer enligt NEDC-körcykeln, som nu lider mot sitt slut. Opel presenterar även data enligt kommande WLTP-standarden som bättre stämmer överens med verklig körning: 0,75-0,80 liter per mil vid blandad körning och 196-209 gram koldioxid per kilometer. Motorn följer de nya utsläppsreglerna (Euro 6c) som fasas in från och med nu och två år framåt.
Prestandan för en Insignia med nya biturbodieseln är 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppfarten lyder 233 km/h. Den nya motorn kan bara kombineras med en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift.
Den dubbelturbodiesel på två liter som gjorde debut i förra Insignia 2012 letade sig ner i modeller som Astra, Cascada, och Zafira Tourer. Om den nya motorn kommer sprida sig i modellfloran får framtiden utvisa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se