Opel Insignia CrossFour avslöjad
Årets sista dag bjuder på ett intressant avslöjande, nämligen Opels svar på Passat Alltrack och Volvo XC70. Här har vi Opel Insignia Sports Tourer CrossFour med rätt att gegga ned sig.
Om crossovers är högsta mode just nu så är kombiversioner med plastsjok, hasplåtar och något förhöjd markfrigång god tvåa på popularitetslistan hos biltillverkarna. Alla vill ha en i sitt modellprogram.
Volvo och Audi var väldigt tidigt ute med sina versioner – XC70 (V70 XC från allra första början) och allroad quattro (Audi envisas med gemener rakt igenom tilläggsbeteckningarna). Men först ut av alla var faktiskt Subaru med sin första generation Outback.
Därefter har den ena efter andra ”terrängversionen” av allehanda kombibilar dykt upp. Skoda Octavia Combi Scout är ett exempel, två andra purfärska är Volkswagen Passat Alltrack och Peugeot 508 RXH som båda har säljpremiär nästa år.
Nu kan vi se att Opel inte vill att konkurrenterna ska leka på egen hand i halvdjupa gyttjepölar då deras Insignia Sports Tourer CrossFour har läckt ut på nätet i form av bilder. Bilderna sägs ha kommit ut bakvägen från Opels halvofficiella trimfabrik Irmscher och enligt uppgift ska det vara just Irmscher som står för de exteriöra CrossFour-detaljerna.
Som vi kan se handlar det även i Insignias fall om plastsjok från front, längs med dörrtrösklarna, hela vägen bak till aktern. Hasplåtar fram och bak kröner utseendet.
Interiört sägs det bli lite ruffigare utseende med exempelvis kraftig sömnad i läderklädseln, något som passar utsidans skogsmulleattityd.
Under huven snackas det om två motoralternativ, dels 160-hästarsdiesel med en tysk prislapp som börjar på drygt 35000 euro, och dels en 195-hästarsdiesel, nyutvecklad och med dubbelturboteknik, som i vårt grannland i söder ligger på knappt 38000 euro.
Fyrhjulsdrift blir standard (eventuella framhjulsdrivna versioner kan också vara aktuella), så även FlexRide-chassit och diffspärr över bakaxeln. Chassit ska dessutom gå att höja och sänka.
Någon gång under 2012 är det premiär. Ska vi behöva vänta så länge som till Genèvsalongen i mars? Vi får väl se...
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se