Opel Insignia får nya ”viskande” smådieslar
Opel fortsätter med att introducera fler dieselmotorer av tystare karaktär. Insignia har redan fått en, nu får modellen ytterligare två med mindre slagvolym och lägre effekt.
Opel är i gång med att bytta ut gamla Euro 5-klassade motorer mot Euro 6-varianter för lägre utsläppsnivåer och därmed mindre miljöbelastning. Samtidigt som de filat på förbränningstekniken har motoringenjörerna också lagt stor vikt vid att få ned ljudnivåerna, därför kallar de motorerna för ”viskande” motorer. De nya motorerna sägs vara fem decibel tystare samtidigt som de avger mindre vibrationer.
Tidigare i år lanserade de en ny, viskande 1,6-litersdiesel på 136 hästkrafter till Mokka och en 2,0-litersmotsvarighet på 170 hästkrafter till Insignia.
Nu presenterar Opel ytterligare två nya, Euro 6-certifierade och tystare CDTI-dieselmotorer till märkets flaggskepp Insignia. Båda är på 1,6 liter varav den ena är identisk med den som finns till Mokka, det vill säga 136 hästkrafter och 320 newtonmeter. I Insignia nöjer den sig med 0,38 liter diesel per mil vilket motsvarar 99 gram koldioxid per kilometer.
Den andra maskinen bjuder på 120 hästkrafter och 320 newtonmeter. Förbrukningen uppges till 0,39 liter per mil och utsläppet till 104 gram per kilometer.
De båda motorerna ersätter alltså de gamla Euro 5-klassade 2,0-litersmotorerna på 120 respektive 140 hästkrafter. Förstnämnda har inte sålts i Sverige medan sistnämnda redan är utbytt mot nya 1,6-litersmaskinen i Opel Sveriges prislistor. Från 251 900 kronor kostar den (kampanj just nu), då med manuell låda vilket gör den till miljöbil (både halvkombin och kombin). Automat kostar 15 000 kronor extra, men då är inte bilen längre miljöbilsklassad.
I samband med modellår 2016 av Insignia är det inte bara motorerna som tillhör nyheterna, även Opel OnStar och nya infotainmentsystemet Navi 900 IntelliLink med Apple Carplay-kompabilitet finns i högen av nya prylar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se