Opel Insignia Grand Sport med ny fyrhjulsdriftsteknik
Opel har redan visat nya Insignia Grand Sport och har även berättat om fyrhjulsdriftssystemet som finns till modellen. Nu berättar de ännu lite mer om det sistnämnda – allhjulsdrivningen.
För att ha en reell chans i mellanklassen måste en ny bilmodell vara utrustad med ett vettigt fyrhjulsdriftssystem, flertalet konkurrenter erbjuder ju bra fyrhjulsdrift till sina modeller. Nya Opel Insignia Grand Sport, som presenterades i början av december, kommer därmed inte bara att finnas med framhjulsdrift utan även med drivning på alla fyra. Men Opel säger att de har tagit en lite annorlunda väg när de utvecklat systemet, för att på så vis inte äventyra bilens vikt och köregenskaper.
Deras system kallas för Twinster och betyder att bakaxeln har försetts med en kraftöverföringsenhet med två lamellkopplingar som styrs på elektronisk väg. Någon traditionell differentialväxel finns inte.
Tillsammans med ett intelligent torque vectoring-system, som exakt ser till att rätt hjul får rätt nivå av kraft beroende på underlag, gaspådrag och rattvinkel, ska fästet som erbjuds, enligt Opel, matcha de bästa fyrhjulsdriftssystemen i branschen.
I samband med ovanstående information har Opel passat på att skicka ut nya, vintriga bilder på Insignia Grand Sport som har salongspremiär i Genève i mars. Kombiversionen dyker upp senare i år, men vi vet ju redan hur den ser ut.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se