Opel Insignia OPC Sports Tourer – 1,5 kubik lastutrymme med 325 hk
För lite mer än en månad sedan visade Opel upp nya Insignia i OPC-kostym. Nu är det dags för kombimodellen – Sports Tourer – att få samma muskler vilket innebär 325 hästkrafter och 0-100 km/h på 6,3 sekunder.
Få bilar kan stoltsera med 325 hästkrafter och upp till 1 530 liter i bagageutrymme, men Opel kan – närmare bestämt nya Insignia OPC Sports Tourer.
I mitten av april skrev vi om sedanmodellen av Insignia OPC, och dagens nykomling är rakt över samma bil bortsett från kombipåhänget. Detta sinkar ner bilen med tre tiondelar vid sprinten 0-100 km/h som tar 6,3 sekunder. Toppfarten är på vanligt vis begränsad till 250 km/h.
Under huven ruvar en V6-maskin på 2,8 liter som ger hela 325 hästkrafter, alltså 45 fler än i Saab Turbo X som använder sig av samma motor. I sitt tyska pressmeddelande uppger Opel att Insignia OPC Sports Tourer har ett maximalt vridmoment på 435 newtonmeter, vilket låter sannolikt med tanke på motorjusteringarna som gjorts jämfört med när den sitter i Turbo X som ger 400 newtonmeter. Men i Opels pressmeddelande för sedanversionen av Insignia OPC uppger de 400 newtonmeter. Så för tillfället låter vi det vara osagt vilket som är korrekt och vilket som är fel.
Motorkraften skickas via en manuell sexväxlad låda ut till alla fyra hjulen med hjälp av Haldex generation fyra. Den elektroniska bakre diffbroms, eLSD, som Saab Turbo X har som standard återfinns även på Insignia OPC Sports Tourer.
Bilen är, precis som sitt sedansyskon, standardutrustad med FlexRide, det elektroniska system som blixtsnabbt anpassar bilens stötdämpare efter körningen samtidigt som föraren kan ställa in det enligt förprogrammerade val. Här finns även HiPerStrut (High Performance Strut – högpresterande McPherson fjärderben) som sägs förbättra greppet över framvagnen bland annat genom att bibehålla negativ camber vid hård kurvtagning samtidigt som irriterande kraftryckningar i ratten ska elimineras.
På en bil av den här kalibern krävs det i de flestas ögon däck och fälg i en storlek större än vad man normalt är van vid. Och Insignia OPC Sports Tourer utgör inget undantag. 19-tumsfälgar skodda med 245/40-däck är standard. 20-tumsfälgar kan läggas på mot en extra kostnad, vilket också innebär 15 millimeter bredare gummi med 35-profil.
Utseendemässigt skiljer sig Insignia OPC Sports Tourer från sina motorsvagare syskon. Exakt på vilka punkter låter vi bilderna visa, eller också läser du allt om nya Opel Insignia OPC här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se