Opel putsar på blixten
Precis som sitt brittiska syskon Vauxhall genomför Opel en lätt revidering av sin logga. Tillsammans med nya Insignia ska den nya blixten understryka Opels modernisering.
För en dryg månad sedan visade brittiska Vauxhall sin nya grip. Sedan början av 1900-talet har Vauxhalls bilar prytts av en grip, som genom historien har genomgått vissa mindre skönhetsoperationer. Den senaste genomfördes nu i våras och bandaget tas av i samband med lanseringen av Vectras efterträdare Insignia. Tanken är att Insignia ska bli en nystart för Vauxhall och då behövs även ett nytt märke som förtydligar föryngringen. Detsamma gäller för Opel.
Trots Opels önskan att föryngra sig beskrivs det nya märket som en återgång till historien. Den nya blixten ska i högre grad anknyta till Opels historia, samtidigt som det ska understryka företagets nytänkande. Även om Opel gör en stor sak av det nya märket är förändringarna ytterst små. Skillnaden är att den omslutande ringen har blivit lite tjockare och numera inhyser Opels namn, samt att märket har blivit en mer integrerad del av grillen.
Opels blixt är en av de mest välkända symbolerna inom bilvärlden och har funnits på Opels bilar sedan 1963. Innan dess bestod märket sedan början av 1930-talet av en zeppelinare, som på den tiden var den yttersta symbolen för framsteg. 1937 omslöts zeppelinaren av en cirkel som skulle symbolisera hjulet och rörelse. Vauxhall Insignia och Opel Insignia kommer båda två att framträda för första gången på bilsalongen i London i juli, båda två med varsina respektive nya märken.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se