Opel ska gå över till franska motorer
Hur mycket Opel blir det i Opel framöver? Det återstår att se, men över tid kommer det att bli allt mer PSA-teknik och -motorer, något som riskerar många arbetstillfällen i Tyskland och andra europeiska länder.
I augusti blev det klart att PSA tar över Opel efter att ha varit i General Motors ägo sedan 1929. Affären kommer för Opel innebära många förändringar som börjar redan nu och som kommer att pågå flera år framöver. I dag sitter Opel på mycket teknik som GM har rättigheterna till och eftersom både PSA och Opel under lång tid har konkurrerat mer eller mindre i samma klasser och om samma kunder är en utfasning av GM-detaljerna ett måste. Dels på grund av rättighetsskäl men också, som flera experter i branschen uttrycker det, på grund av att stora delar av GM:s och Opels tekniska lösningar är föråldrade och för konventionella.
För tyska Automobilwoche berättar PSA:s utvecklingschef Gilles Le Borgne att de gradvis kommer att börja använda PSA:s plattformar och motorer i Opels modellprogram.
– Men det kommer inte att ske över en natt. Det kommer att ta några år, tillägger han.
När Opel mer och mer går över till PSA-teknik finns det stor risk att Opels anläggningar blir helt eller delvis överflödiga. Anläggningar som sägs ligga i riskzonen är den nyöppnade utvecklings- och testanläggningen i Opels hemort Rüsselsheim, komponentfabriken i Kaiserslautern samt fabrikerna i Polen, Ungern och Österrike. Det är med andra ord väldigt många arbetstillfällen som kan komma att försvinna.
Utöver de anställda vid ovan nämnda anläggningar är det fortfarande osäkert om de 3 000 Opel-anställda som arbetat med projekt för GM:s räkning kommer att få vara kvar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se