Oullim Spirra – Sydkoreas första supersportbil
175, 325, 420 eller 500 hästkrafter, det är bara att välja. Sydkorea har fått sin första supersportbil i Oullim Spirra som kan ge ifrån sig så många hästkrafter som köparen önskar.
Den sydkoreanska bilindustrin har blivit att räkna med i takt med Hyundai/Kias kraftiga framryckning. I deras kölvatten kommer nu den första sydkoreanska supersportbilen. Oullim Spirra är äntligen redo för lansering, nio år efter att Proto Motors presenterade prototypbilen PS-II. Sedan dess har Proto Motors blivit uppköpt av ett företag kallat Oullim Group och bytt namn till Oullim Motors.
Är det här ännu en supersportbil som dyker upp för att sedan försvinna efter bara något år. Oullim Motors tror inte det. De pekar på behovet av ett inhemskt alternativ till de europeiska sportbilarna som inte är helt lätta för sydkoreaner att äga på grund av få serviceställen och höga reparationskostnader, i värsta fall kan hela bilen behöva skeppas till Europa för omfattande reparationer.
Oullim Spirra må ha ett något anonymt utseende men under kolfiberkarossen bjuder koreanen på spännande saker. I mitten av bilen sitter en V6-motor på 2,7 liter som har hämtats från Hyundai och som kan fås i inte mindre än fyra olika versioner. I sitt mildaste utförande levererar motorn 175 hästkrafter och 245 Nm. I nästa steg får motorn hjälp av en liten turbo som höjer effekten till 330 hästkrafter och 471 Nm. Nästa steg utgörs av en större turbo som ökar på effekten till 400 hästkrafter och 490 Nm i vridmoment. Den värsta versionen har två turboaggregat som gör att motorn kan leverera mellan 450 och 500 hästkrafter och 539 Nm. Oavsett hur mycket effekt som kommer ur motorn skickas allt till bakhjulen via en sexstegad manuell låda. Toppfarten är antingen 212, 280, 305 eller 310 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h går på 6,8, 4,8, 3,8 eller 3,5 sekunder. Det högsta effektuttaget innebär också att Spirra lättas från 1 320 till 1 200 kilo.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se