Packa rätt – krocktest av lastskydd visar hur viktigt det är
Kan lastskydd i stål eller lastnät i nylon skydda passagerare från last när man krockar i 52 km/h? Den frågan har för första gången fått ett svar efter unika test av VTI i Linköping.
Det är Villaägarnas riksförbund som har låtit VTI utföra krocktest med två Volvo V70 av generationen 2001-2008. Men är inte bilen som är fokus, utan två olika former av lastskydd. I den ena bilen har ett lastnät skyddat kupén från inträngande bagage, i den andra bilen ett stålgaller. I bagaget i båda bilarna ligger tio väskor om totalt 135 kilo, motsvarande ett normalt semesterbagage. Med andra ord långt ifrån bilens maximala lastkapacitet.
– Vår tanke har varit att göra ett realistiskt krocktest, för att se var bristningsgränsen går för en bils lastnät. Vi har därför medvetet valt bort bilar som saknar lastnät och har svagare ryggstöd, säger Ulf Stenberg, jurist på Villaägarna.
Hade man valt tyngre och hårdare bagage och medvetet lastat en bit från ryggstödet hade effekten blivit betydligt svårare att hantera.
– Meningen har ju inte varit att på ett spektakulärt sätt pulvrisera bilarna vid krockproven utan att få reda på vad som händer och om det finns någon skillnad mellan lastnät i nylon och stål. Skulle vi ha valt en krockhastighet på 100 km/tim och ha lagt tio betongplintar på totalt 600 kg i bagaget, hade bilarna knycklats ihop till oigenkännlighet.
Resultat från krocktester visar på märkbara skillnader. Den blå bilen, med ett lastnät i nylon, klarar med en liten marginal att hålla kvar lasten i bagageutrymmet och skydda passagerarna. Baksätet blir dock rejält deformerat. Bedömningen är att det är på gränsen – hade farten varit högre eller lasten tyngre hade lasten trängt in i kupén.
I den silverfärgade bilen, med gallerskydd av stål, är resultatet annorlunda. Gallret är mer deformerat men samtidigt finns det en större marginal kvar att hålla kvar lasten i bagaget. Även i den silverfärgade bilen blir baksätet kraftigt deformerat.
Krocktesterna bevisar vikten av att ha ordentliga lastskydd när man kör lastat. Utan skydd tränger lasten in i kupén, med stor skadeverkan. Provbilarna visar att Volvo har tänkt på skyddet och minimerat risken att skadas av inträngande bagage.
– Det är dock bedrövligt att andra bilmodeller till och med saknar möjlighet till lastskydd, trots att bagaget kan komma att kastas in i passagerarutrymmet vid en krock. I och med att offentliggjorda krockprov i dag sker utan bagage, missar många konsumenter att bristfälligt lastskydd kan ha stor betydelse i säkerhetshänseende, säger Ulf Stenberg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se