Pagani Huayra – superbilen avslöjad
Pagani har hållit oss på halstret länge och fortsätter att göra just så. De har bjudit på fyra mindre avslöjande filmer med Huayra, ersättaren till Zonda. Som tur är finns Internet för nu har flera bilder på supersportbilen ramlat ut på den vida webben.
Det är tolv (!) år sedan italienska Pagani Zonda slog oss och konkurrenterna med häpnad första gången. Sedan dess har ett otal modellversioner sett dagens ljus, vissa utan att man ens kunnat se några skillnader mot övriga. Men nu är det då äntligen dags för ersättaren att ta vid, något som sker senare i år. Vi har redan visat er spionbilder på ersättaren när den utsattes för hårda värmetester i Sydafrika, och av dessa att döma ser den inte ut att skilja sig speciellt mycket från sin företrädare Zonda.
Men som så många gånger förr har Internet gjort vad det är bäst på, nämligen att sprida bilder i förväg. Medan Pagani själva håller hårt i sina officiella bilder har det dykt upp några scannade bilder från spanska versionen av Car Magazine och, det bästa av allt, en officiell bild via CarsUK.
Med bilderna som grund kan vi avfärda att Pagani har varit nytänkande rent designmässigt. Huyra, som ersättaren heter, är till stora delar nästan identisk med sin föregångare. Se bild fyra i bildspelet nedan så ser ni likheterna.
Bilderna, och så klart de fyra filmerna nedan som Pagani officiellt bjuder på, är i stort sett allt vi har att gå på i dag. Vad som döljer sig under skalet återstår att se, men det att det rör sig om mängder av kolfiber och lättviktsmetaller behöver vi inte fundera på. Pagani Huayra är garanterat fullsmetad av dessa dyra material, dels för hållbarheten med främst för viktens skull.
Motorn, som så klart är mittmonterad, kommer att förbli AMG:s V12-maskin, precis som i Zonda. Rykten säger att det rör sig om 690 hästkrafter som ger bilen en toppfart på 402 km/h. Med andra ord blir Huayra en bil som direkt konkurrerar med de allra finaste i supersportbilsklassen, exempelvis Bugatti Veyron (okej, Super Sport-versionen gör 431 km/h).
Prislappen då? Vi kan väl säga så här: Pagani Huayra blir ingen vanlig syn på våra svenska vägar, du ska ha osannolik tur om du ens får se en. 20 exemplar om året ska byggas och var och en kommer att kosta strax under tio miljoner kronor.
Du kanske undrar hur folket på Pagani tänkte när de kom på det krångliga namnet Huayra? Förmodligen tänkte de på "snabb som vinden" eftersom Huayra betyder "vind" på det antika, sydamerikanska språket Quechua.
https://youtu.be/5gOl4jpAAmk?width=575&height=347https://youtu.be/y8tC7RnanhM?width=575&height=347https://youtu.be/v-nR_L-YEhs?width=575&height=347https://youtu.be/jiXq1q8VllM?width=575&height=347
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se