Panoz Abruzzi Spirit of Le Mans
Det är inte Batmans nya tjänstebil, det är Panoz Abruzzi – en handbyggd supersportvagn med 600 hästkrafter och en kaross byggd i ett avancerat material lättare än kolfiber.
Den amerikanska nichtillverkaren Panoz har en stark koppling till motorsport. Företagets grundare Don Panoz är också grundare av den amerikanska Le Mans-serien ALMS. Nu visar Panoz vad som enligt dem själva är den ultimata sportbilen, en bil som föraren kan ta till racingbanan, köra några varv med och sedan köra hem igen. En bil som gångar ”Spirit of Le Mans” helt enkelt. Därför kallar Panoz sitt senaste verk Abruzzi Spirit of Le Mans.
Panoz vill ännu inte avslöja för mycket som sin supersportbil, men vi går till det viktigaste först. Under den långa och aningen udda motorhuven, bakom framaxeln sitter motor av okänd typ som ger 600 hästkrafter och 800 Nm i vridmoment. Mer än så får vi inte veta om motorn. Panoz berättar däremot att den Batmanbils-lika karossen är tillverkad med hjälp av ett system de kallar REASM (Recyclable Energy Absorbing Matrix System). Enligt Panoz har det aldrig tidigare använts på en produktionsbil men enkelt uttryckt är det flera lager kompositmaterial som är lika starkt som kolfiber, men lättare och mindre känsligt för stötar. Dessutom är det återvinningsbart.
Endast 81 exemplar av Panoz Abruzzi Spirit of Le Mans ska byggas. Varför en så ojämn siffra?, blir den naturliga förljdfrågan. Jo, det är nämligen det exakta antalet Le Mans-lopp som har körts på Circuit de la Sarthe utanför Le Mans i Frankrike sedan starten 1923. Panoz fabrik ligger i Georgia i USA men alla Panoz vill att leveransen till kunden ska ske på klassisk mark, det vill säga Circuit de la Sarthe där kunden även får genomgå en förarkurs. För tillfället är Abruzzi Spirit of Le Mans endast möjlig att gatregistrera i Europa, inte USA där de flesta av de tilltänkta köparna lär finnas. Prislappen är okänd.
https://youtu.be/3kmCvqs40Fs?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se