Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Patentbilder på BMW X7 läckta

Den officiella premiären av BMW:s svar på Mercedes GLS, nämligen X7, kommer allt närmare. Nu har BMW:s stora suv som dykt upp på så kallade patentbilder.

Denna gång är det Motor1 som fått tag i patentbilderna.

Som vi ser på bilderna verkar den färdiga produkten, som vi konstaterat förut, bli väldigt lik Concept X7 iPerformance som visades för snart ett år sedan.

Det som det pratades om mest då var de gigantiska njurarna i fronten och som vi kan se är njurarna fortfarande stora – bara kanske inte riktigt lika stora som på konceptbilen.

Konceptets lite glirande strålkastare verkar också ha gjorts om en aning, och de massiva luftintagen fram ser ut att ha blivit något mindre. Även konceptbilens långsmala sidobackspeglar verkar ha fått stryka på foten.

Baktill har konceptbilens stora L-formade luftintag försvunnit och längst ner huserar numera en hasplåt mellan två ändrör.

BMW Concept X7 iPerformance till vänster, X7 till höger.

BMW X7 bygger, som vi skrivit om förut, på en förlängd version av BMW:s CLAR-bottenplatta , och den nya suven kommer att ha plats för sju. Vad X7 får för mått vet vi inte ännu men konceptbilen mätte strax över fem meter på längden – 502 centimeter. Den siffran kanske inte stämmer på pricken i slutändan men X7 bör hålla sig i trakterna därikring, framför allt om man ska tävla mot Mercedes GLS. Stormercan mäter 513 centimeter på längden.

502 centimeter är förövrigt omrking tio centimeter längre än nya BMW X5 som presenterades i början av juni.

Hur X7 kommer att se ut interiört avslöjar inte patentbilderna, men som vi förutspått tidigare är det inte helt omöjligt att BMW X7 utrustas med märkets nya, helt digitala förarmiljö som kallas Operating System 7.0. Det nya systemet kan formas och personifieras för att passa användaren, ge rätt information vid rätt tillfälle och kan kontrolleras med iDrive-vred, pekskärm, röst eller gester.

När det kommer till motorer känner vi bara till en drivlina än så länge och det är den som kommer att hamna under huven på X7 xDrive50i.

Turbo-V8:an på 4,4 liter i X7 xDrive50i ger 462 hästkrafter och maxvridet uppgår till 650 newtonmeter. Kopplad till motorn sitter en automatlåda, och som modellbeteckningen antyder skickas kraften till alla fyra hjulen.

V8:or är dock inte det enda X7 kommer att bjuda på. När X7 väl blir officiell räknar vi med att hitta både sex- och åttacylindriga alternativ i broschyren. Längre fram kommer det säkerligen också tillkomma en hybriddrivlina. Konceptbilen var som bekant utrustad med en sådan.

X7:an ska byggas i BMW:s Spartanburg-fabrik i USA och produktionen av förproduktionsbilarna är redan igång. BMW:s vd Harald Krüger har meddelat att de vanliga bilarna ska börja byggas mot slutet av året.

Enligt Autocar kommer BMW X7 visas på bilsalongen i Los Angeles i november.